Supporterklubben har befestet sin posisjon som den største i Skandinavia og Hjørnevik er ubeskjeden nok til å si at målet er å runde milepælen 50.000 innen mai 2018.
Veiskillet i 2012
– Det er ambisiøst, men vi er overbevist om at det lar seg gjøre. Her vil dagens medlemmer bli viktige aktører, forklarer Hjørnevik.
Annonse
Omtrent samtidig som Louis van Gaal erstattet David Moyes som United-manager, overtok Hjørnevik jobben som daglig leder av Supporterklubben etter Per Harald Larsen som etter eget ønske gikk over i en annen stilling.
Hjørnevik hadde på det tidspunktet allerede vært styremedlem og reiseleder og kjente godt til Supporterklubbens indre liv.
Han beskriver 2012 som er særlig viktig år.
– Supporterklubben har hatt mange milepæler opp gjennom historien, men samlingen vi hadde i 2012 representerte et veiskille i virksomheten vår. Da ble alle ansatte, styremedlemmer, frilansere og frivillige medarbeidere samlet på Os utenfor Bergen. Målet var å stake ut kursen videre. Alle fikk si sitt og det var en veldig god og grundig runde vi hadde, forklarer hordalendingen.
Etter denne samlingen ble det bestemt at Supporterklubben selv skulle overta reisevirksomheten i et eget selskap, betydelige ressurser ble satt inn på å videreutvikle united.no blant annet med nytt design og ny nettbutikk og redaksjonen i medlemsbladet United-Supporteren ble styrket.
– Vi hadde blitt så store at vi måtte strukturere oss på en profesjonell måte. Samlingen i Os ga oss også grunnlaget for den strategiplanen som ble lagt fra 2014 – 2018, og den har vi fulgt veldig kronologisk, forklarer Hjørnevik til US.
Stor, men vil bli større
– Jeg kom med i styret i 2006/07-sesongen. Et av mine mantra fra den gangen var at jeg var sikker på at vi hadde potensial til å vokse enda mer, noe vi også har gjort. Men skal vi lykkes med det er det viktig at medlemmene er fornøyde med den jobben vi gjør. Derfor lanserte vi en ny og mer brukervennlig nettbutikk og vi har satt inn betydelige ressurser på å følge opp medlemmene. I dag har vi en fornyelsesprosent i Supporterklubben på 90 og en kundetilfredshet på 98 prosent. Slike tall gjør oss både glade og ydmyke i det videre arbeidet, sier Supporterklubbens daglige leder.
Annonse
Samtidig som Supporterklubben er en stor aktør overfor Manchester United, ser imidlertid Bernt Hjørnevik at det er muligheter for å vokse videre.
– Vi har en utfordring i forhold til beskjedne medlemstall i Sverige Og Danmark. Vi har forsøkt å knekke den koden mange ganger og gir oss ikke.
45-åringen tror mye av nøkkelen til fremtidig suksess vil være en stadig videreutvikling av produktene som tilbys medlemmene.
– Det er vanskelig å si hvor klubben står om fem år, eller hvordan United-Supporteren vil se ut om ti år. Det viktige er imidlertid at vi hele tiden utvikler og fornyer oss, samtidig som vi tar godt vare på medlemmene vi allerede har. Et av redskapene er den rimelige kontingenten. Mange av medlemmene mener den faktisk er for lav, men fra vår siden er det et bevisst valg. Vi skal aldri prise oss ut og alle skal ha muligheten til å følge Manchester United som medlem hos oss enten de barn eller har passert 90, sier Hjørnevik.