Glazer-overtakelsen, champagnefesten i Moskva, Sir Alex’ avskjed og sparkingen av David Moyes og Louis Van Gaal.
Nå bytter Phil Townsend jobb.
Det klassiske bildet av Ryan Giggs, kikkende nedlatende på en liggende Patrick Vieira, prydet veggen på kontoret til Phil Townsend. Nå har han sjekket ut etter 14 år som kommunikasjonsdirektør i Manchester United.
Annonse
Skal jobbe med Gill
Ja, Townsend og kona har byttet ut Manchester med Nyon i Sveits. Der har Phil Townsend fått UEFA som arbeidsgiver.
Sesongbilletten sin (som han betaler selv) på Old Trafford vil han imidlertid beholde, god United-supporter som han er.
Jeg hadde nok denne tanken om at hvis jeg skulle søke en annen jobb så måtte det skje før jeg fylte 50 år. – Phil Townsend –
– Ærlig talt trodde jeg ikke at jeg skulle være her så lenge som jeg har vært, sier Townsend med et smil når vi treffer ham på en av hans siste arbeidsdager over en lunch på Piccolino, favorittrestauranten i Manchester.
– Du kommer til å savne Piccolino?
– Muligens vil de savne meg enda mer, svarer Townsend og ler høyt.
For han har utvilsomt lagt igjen noen pund på restauranten. Ikke minst da han tok med hele kontorstaben dit for sitt «farewell do», avskjedsfesten, etter 14 år på Drømmenes Teater.
– Hvorfor slutte, Phil? Dette må da være drømmejobben, og ved ansettelsen i 2004 sa du at du ikke siktet noe høyere?
Annonse
– Når du starter i en ny jobb så gir du alt, du forsøker å gjøre ditt absolutt beste. Men livet – og fotball – går så fort. Plutselig innser man at man har vært godt over ti år på én plass. Jeg hadde nok denne tanken om at hvis jeg skulle søke en annen jobb så måtte det skje før jeg fylte 50 år. Jeg blir 50 neste år og derfor er det på tide å la en annen person få prøve seg.
Townsend tenker seg om et øyeblikk. Tenker på alt han har fått være med på.
– Det er rett og slett en fantastisk jobb. Jeg har elsket hvert minutt, og selv i vanskelige tider har jobben vært et privilegium.
Han forklarer at jobben i UEFA ikke blir så ulik den han har hatt i United, skjønt det å følge et lag tett året rundt med rundt 60 kamper over flere kontinenter blir det en slutt på.
I UEFA vil 49-åringen for øvrig også treffe igjen, og få jobbe en del sammen med David Gill, Old Traffords adm. dir. fra 2003 til 2013.
– Tittelen i UEFA blir «Managing director of communications». Den store forskjellen blir at jeg nå skal se etter 55 ulike nasjoners fotballforbund i tillegg til selve organiseringen av turneringer under UEFA. Det er ikke så mange kamper siden kampene er organisert av klubbene egentlig, men det å ha ansvaret for turneringene blir en helt ny utfordring.
– En vanvittig utvikling
Det var definitivt også en ny utfordring for den da 35-årige Townsend i 2004 overtok etter Paddy Harverson.
Annonse
Sistnevnte gikk av til fordel for å bli å bli talsmann for det britiske kongehuset, mens Townsend hadde jobbet for den britiske sportsministeren. Like etter ansettelsen uttalte Townsend i et intervju med United-Supporteren at «kravene fra den moderne mediedekningen 24 timer i døgnet er enormt!». Han mener fortsatt at han har ordene i behold, men påpeker samtidig at utviklingen siden 2004 har vært eksplosiv.
– Ja, virkelig. I tillegg har du de formelle kravene til turneringsreglene som man selvsagt må forholde seg til. Det samme med alt du må levere til TV-selskaper og rettighetshavere før match, på selve kampdagen innenfor et avgrenset tidsvindu x antall ganger i løpet av en sesong. Men for å være ærlig var kravene store den gangen også. Jeg mener vi har respondert bra, og nå er det opp til den nye kommunikasjonsdirektøren å respondere.
På vårt spørsmål om den største endringen i løpet av de 14 årene han satt i stillingen, trenger ikke Townsend ett sekunds betenkningstid.
– Sosiale medier! Sosiale medier har forandret måten journalister jobber på. En nyhet nå varer bare i et par timer, og det er ene og alene på grunn av sosiale medier.
Manchester United kom sent, men godt på sosiale medier.
Klubben var knapt på sosiale medier før Sir Alex Ferguson sluttet som manager, men i dag har United nesten 75 millioner følgere på Facebook.
Tallene for Instagram og Twitter ligger på henholdsvis 20 og drøyt 18 millioner «followers», desidert størst av klubbene i Storbritannia. En nylig rapport utarbeidet av Newton Insight konkluderte med at United har gjort det meste riktig for å nå ut til den globale fanbasen med sosiale medier.
«Klubben forsvarer ikke bare ledelsen, men er offensiv. De har mer ressurser enn de fleste til å matche ambisjonene, men klubben er også fast bestemt på å produsere et kreativt innhold som er engasjerende for fansen.»
– Vi hadde en Twitter-konto for pressekontoret også før Sir Alex ga seg. Journalistene ønsket informasjon der snarere enn via epost eller sms. Vi etterfulgte den forespørselen, men min oppfatning er at klubben alltid har vært varsom med hva den gjør eller sier på sosiale medier, og ønsker ikke å være med på noe så sant ikke klubben drar fordel av det selv.
Visste det siste først
Når det skjedde noe viktig i United, var Townsend blant de aller første som fikk vite om det.
Annonse
Som blant annet Sir Alex’ alvorlige sykdom i mai.
Townsend har i alle år forsøkt å veie sine ord på gullvekt og være korrekt i formuleringene.
Vi prøver å være innovative og i forkant på alt. Sir Alex har sagt at Manchester United alltid forsøker å skape historie, noe jeg kan si meg helt enig med ham i. – Phil Townsend –
Notert bak øret hadde han alltid med seg et godt råd fra Alistair Campbell, mannen som jobbet som talsmann for Storbritannias tidligere statsminister Tony Blair.
– Never be the story! Altså, jeg skal ikke være historien eller overskriften. Det er et veldig godt råd. I United har vi en tropp med spillere samt manageren som er heltene, og vi har administrative ledere som står for klubben offentlig. Min jobb var å hjelpe dem med å være heltene. Storyen burde aldri handle om meg.
Selv om Townsend er vokst opp som United-supporter har han ingen problemer med å se at Manchester United faktisk er en veldig spesiell klubb. Det gjør Townsend etter å ha besøkt en rekke klubber, inkludert alle de andre virkelig store i verden.
– Det er mange ting som gjør Manchester United unik. Selvsagt størrelsen. Historien, arven og den respekt det står av Manchester United. Vi prøver å være innovative og i forkant på alt. Sir Alex har sagt at Manchester United alltid forsøker å skape historie, noe jeg bare kan si meg enig i.
– Hva er det viktigste du har gjort for å lage den kommunikasjonsplattformen som når ut til den enorme fanbasen over hele verden?
– Det handler ikke om meg alene for det handler ikke om én person, men det har vært viktig hvordan vi har forsøkt å engasjere fans over hele verden. Se for eksempel på vår «trophy tour» med supporter-evenementer for fem år siden. Vi gjorde det over hele kloden. Vi var først ute med dette og nå følger alle etter, selv Premier League gjør det nå. Siden laget tross alt bare kan reise hver sommer, er disse andre supporter-treffene virkelig verdifulle på den måten at supportere også får en Manchester United-opplevelse.
– Supportene er viktige
Manchester United har bare fortsatt å vokse i alle Townsends 14 år i klubben, men størrelsen til tross så mener han at kontakten med supporterne er og blir viktig. Townsend har stilt opp for Supporterklubben flere ganger, og Red News-redaktør Barney Chilton har uttrykt takknemlighet for at Townsend regelmessig har stilt opp «off record».
Townsend har også alltid engasjert seg i Fans Forum, de regelmessige møtene fire ganger per sesong der noen av klubbens ansatte møter ulike supporter-grupperinger.
– Noe av styrken til Manchester United er samholdet spillerne har med supporterne. Jeg tror klubben forstår viktigheten av regelmessig kontakt med supportere, både de som går på kamp og de som ikke gjør det. Teknologi har selvsagt gjort dette lettere, og jeg mener at United gjør dette ganske bra, forklarer han.