Manchester United har tilbakelagt tidenes dyreste sommer, men fremdeles er det penger å bruke dersom United skulle ha behov for å forsterke laget i januar.
I en telefonkonferanse med investorer og presse tirsdag ettermiddag gjentok Woodward budskapet fra tidligere i høst om at det er lite sannsynlig at United kommer til å kjøpe nye spillere i januar.
Penger tilgjengelig
– Vi ønsker ikke å hente midlertidige løsninger i januar. Men vi har identifisert konkrete spillere vi vil gjøre fremstøt mot i sommer. Dersom noen av disse, mot formodning, skulle bli tilgjengelige i januar, vil vi ta affære, sier Woodward.
Annonse
Regnskapstallene fra første kvartal (1. juli til 30.september) inneholdt få overraskelser. At United ikke spiller Champions League denne sesongen gjør at inntektene faller på de fleste områder.
Manchester United offentliggjorde tirsdag at inntektene for de siste månedene er 9,9 prosent mindre enn i samme periode forrige sesong. Den gangen var inntektene på 98,5 millioner. I samme periode nå falt inntektene til 88,7 millioner pund.
United justerte samtidig ned forventningene til hele det økonomiske året fra 395 millioner pund i inntekter til 385 millioner pund. Til sammenligning var tallet fra forrige sesong 433 millioner pund.
Klubben forventer også at fortjenesten ender på 90 millioner pund – ikke 95 millioner som tidligere antydet.
Men bare så det er klinkende klart: Selv om inntektene går ned, tjener Manchester United fremdeles penger.
Tallene er som ventet, selv om de fungerer som en klar påminnelse om at det koster å havne utenfor det beste selskapet i Europa.
Samtidig viser inntektene at United tjente 8,9 millioner pund i sesongens første kvartal.
Den samlede gjelden har den siste perioden økt med 1,1 millioner pund, og er nå på 362,2 millioner pund.
Annonse
– Resultatet gjenspeiler det at vi står utenfor Champions League, men samtidig har vi skrevet under på den største draktavtalen idretten noen gang har sett, sier Ed Woodward i en kommentar.
Et økende marked i USA
Woodward benyttet også telefonkonferansen til å beskrive USA som det mest spennende og interessante kommersielle markedet for United i tiden som kommer.
– Vi tror det ligger et betydelig potensial i USA, noe vi også fikk bekreftet på vår turnè der i sommer. Interessen for fotball er stadig økende i statene og vi forventer at salg av mobile tjenester og supporterrelaterte artikler (først og fremst drakter, red anm) vil øke jevnt, sier Woodward.
Han viste også til at kampen mellom Manchester United og Chelsea er den Premier League-kampen som har trukket flest tv-seere i USA.
Manchester United åpnet i 2012 et egen salgskontor i Hong Kong og planlegger å gjøre det samme i USA i nær fremtid.
– Vi vet at regnskapene for inneværende sesong vil bære preg av at vi ikke deltar i Champions League, men det er verdt å minne om den nye utstyrsavtalen med adidas som først trer i kraft neste sesong. Det er også en ny tv-avtale for Champions League neste år for engelske lag og i 2017 kommer det en nye avtale for rettighetene til Premier League.
Vi har all grunn til å se optimistisk på fremtiden, sier Woodward.
Annonse
Manchester United har også sikret seg fem nye sponsorer i første kvartal, og sponsorinntektene gikk opp med 2,4 prosent sammenlignet med forrige periode i fjor, til £46,3 millioner pund. Dette er mye takket være den nye draktavtalen med Chevrolet, men også fordi United har klart å holde en stabil sponsorportefølge av mindre sponsorer.
Sammenlignet med sommerturnèen i 2013, spilte United èn kamp mindre på årets tur til USA og hadde langt mindre muligheter for å selge inn sine egne sponsorpakker denne sommeren.
Til tross for sommerens dyre overgangsvindu har United en kontantbeholdning på 90,3 millioner pund, noe som er nesten syv millioner pund mer enn samme periode i fjor.
Som en digresjon kan det nevnes at Uniteds tall også inneholdt en oversikt over antall United-tweets hvert minutt. Det tallet er, ifølge United selv, 264.