Den nye hjemmedrakten er offentliggjort, og i den forbindelse har adidas sluppet en pressemelding hvor de har tatt en lengre prat med designer Inigo Turner, som har vært sentral i utviklingen av den nye drakta.
Hvor mange er involvert i planleggingen, utviklingen og produksjonen av en drakt?
– Ikke så mange. Fra min avdeling er det meg selv som designer, min overordnede og så deler vi det blant de ulike teamene. Vi har om lag åtte designere, en markedsavdeling og produktansvarlig. Utviklerne er de som faktisk får liv i drakta, men den skal også gjennom kommunikasjonsavdelingen siden de skal produsere bilder og videoer som man ser i mediene.
– Vi setter oss et par mål, og så diskuterer vi internt for å se hvilket design som best passer den historien vi vil fortelle. Vi er ganske fornøyde med historien om to partnere som endelig er gjenforent. Det var hele tiden ett av målene, og ett mål vi er fornøyd med.
– Vi følte at den første drakta vi lager i det nye samarbeidet skulle feire gjenforeningen så det var avgjørende at den var rød. V-halsen er også ikonisk og veldig typisk for en adidas United-trøye, og selvsagt også de tre stripene. Dette betyr, enkelt sagt, at denne drakta ble en vinner. Det var egentlig ikke så vanskelig i denne første sesongen sammen siden vi har ventet lenge på å feire gjenforeningen.
Er det en spesiell rødfarge som er brukt?
– Den kalles «real red». Det var også avgjørende at rødfargen var rett. Klubben har et arkiv med alle drakter, og alle har en liknende rødfarge i seg. Vi ville derfor bruke rødfargen som United er blitt synonymt med nå og som også likner mest på den som ble brukt i gamle dager. Dermed handlet det om å se på den nåværende rødfargen og så sjekke den mot den vi brukte på den gamle adidas-drakten. Rødfargen er faktisk ikke så forskjellig, noe som er passende. Fargen er unik rød, og vi håper fansen liker den.
Hva er planene for bortedrakten?
– Fargene i den er var i alle fall ikke forhåndsbestemt, siden de endrer seg mer enn hjemmedrakten.
Annonse
– Bortedrakten er alltid en drakt man kan teste nye ting på, og normalt skjer det via en viktig samtale med klubben. Hele prosessen handler mer om å eksperimentere. For eksempel, på tidlig 90-tall var adidas-bortedraktene såkalt marmite-design, noe man enten elsket eller hatet, men nå fremstår jo de som ikoniske.
Fortell oss en hemmelighet ved de nye draktene?
– Den blå bortedrakta som ble brukt mellom 1990 og 1992 var et nøkkelelement i den nye drakta. På den nye hjemmedrakta, nederst, har vi M-grafikken fra drakta som ble brukt da Arsenal ble slått 6-2 i ligacupen og også i ligacupfinalen. Det var inspirasjonen. Vi ønsket å gjøre koblinger opp mot de gamle draktene for å vise at vi har tatt hensyn til historien. Vi har bare brukt det på en mer moderne måte. Ellers var det 1982-drakta som inspirerte utseendet, med V-hals og flere farger, rød, sort og hvit.
Hva med teknologien i drakta?
– Selve stoffet på logoen foran er såkalt «hopp stripe». Det er et ventilerende stoff som egentlig er designet for å bedre spillerprestasjonene og ventileringen når de spiller. Det er derfor helt avgjørende teknologi. Den drakten spillerne bruker har imidlertid såkalt «adizero», som er det letteste materialet adidas har, og som er designet for at spillerne skal kunne løpe og spille raskere.
Er det noe verdt å nevne om baksiden av drakta?
– Vi har utviklet en skrifttype spesielt for United (navn og nummer) som ble inspirert av 1982-drakta. Selvsagt, når United spiller i Premier League så vil de bruke skrifttypen som brukes i Premier League, men denne er utviklet for europacupen. Vi har samarbeidet tett med klubben, og de likte dette veldig godt.