José Mourinhos menn har startet den nye sesongen forrykende.
United ligger på delt førsteplass i Premier League og har notert seg for komfortable triumfer både i Champions League og ligacupen.
Det spørs likevel om ikke Manchester Uniteds mest imponerende resultat så langt denne sesongen kom torsdag ettermiddag da Uniteds administrative sjef Ed Woodward la frem de ferske regnskapstallene for 2016/17-sesongen.
– Ante ikke hva som ventet
Annonse
Ekspertene visste tallene ville være solide.
De nye tv-avtalene for Premier League, først og fremst i Storbritannia der Sky Sports og BT Sports blar opp 5,1 milliarder pund over tre år, sørget for det. Vi visste også at United ville profittere mer på Europa League enn det som var budsjettert.
Men likevel, en rekordinntjening på 581,2 millioner pund var oppsiktsvekkende. Og mens de kommersielle inntektene og inntekter fra kampdager på Old Trafford bare har en beskjeden økning, er det de nevnte tv-inntektene som går rett til værs.
Og det er utvilsomt her det største vekstpotensialet ligger de neste sesongene.
«It´s a whole new ball game» annonserte Sky Sports i 1992 da kanalen hadde overtatt rettighetene til nyskapningen Premier League for 25 år siden.
Den australske mediemogulen Rupert Murdochs kommersielle imperium har da heller ikke skuffet.
Sky Sports-kommentatoren Martin Tyler kommenterte den aller første Sky-sendte kampen i 1992 mellom Nottingham Forest og Liverpool.
Det var unektelig noe symbolsk i at den første tv-kampen i Premier League kom fra City Ground, bare knappe 300 meter fra verdens eldste eksisterende ligaklubb Notts Countys hjemmebane Meadow Lane, der man noen måneder i forveien hadde spilt i den øverste divisjonen i England for foreløpig siste gang.
Annonse
«Out With the Old, In with the New»
I dag er Tyler en av verdens mest respekterte kommentatorer. Da jeg møtte ham for et par år siden mintes han dagen som på mange måter endret engelsk kringkastingshistorie for alltid.
– Vi hadde sikret oss rettighetene til Premier League. Det ga oss sjansen til å være med på noe helt nytt. Jeg husker stemningen på kontoret til sjefen da han overbragte nyheten. Det var en blanding av lettelse, glede og forventning. Men også en smule forundring. Sky Sports lovet «A Whole New Ball Game», men ingen av oss visste egentlig hva vi hadde i vente, forklarte kommentatorlegenden til United-Supporteren.
Akkurat det var de ansette i Sky neppe alene om. Utviklingen har vært regelret vanvittig.
Den første tv-avtalen til Sky Sports var på 300 millioner pund og strakk seg over fem år fra 1992 til 1997. Den inneværende avtalen, som Sky Sports deler med BT Sports er på 5,1 milliarder pund.
Det er en løkning på 1600 prosent. I tillegg kommer inntektene som blir solgt til utenlandske tv-selskap.
Premier League er den mest lukrative ligaen i verden, men spørsmålet som tvinger seg frem er når boblen sprekker, eller i det minste at den vanvittige veksten flater ut.
Det ser ikke ut til å skje med det første. Sky Sports, og BT Sports for den slags skyld, har forlengst spilt allmennkringkasteren BBC langt utover sidelinjen og Storbritannias største kommersielle tv-selskap ITV har heller ikke muligheter til å være med i budkrigen.
Annonse
Likevel forventer flere eksperter at den nye tv-avtalen, som vil gjelde fra starten av 2019/20-sesongen vil nærme seg syv milliarder pund.
Det er fordi Sky og BT kan vente seg konkurranse om rettighetene fra nye aktører som vil fri til et nytt og yngre publikum.
Amazon, Google, Apple, Facebook og Netflix er alle aktører som kan komme på banen.
Amazon har allerede vist at de har ment alvor med sine løfter om å sate på direktesendt sport ved å kjøpe rettighetene til ATP-turneringene i tennis.
Amazon betaler riktignok bare «beskjedne» ti millioner pund for én sesong med ATP-tennis, og slikt sett blekner det i forhold til Premier League-rettighetene der én enkelt kamp i snitt koster mer enn ett år med tennis, men intensjonen er der.
Premier League-sjef Richard Scudamore har tidligere flørtet med Silicon Valley-selskapene og han får nå støtte fra Ed Woodward som sier han vil ønske digitale aktører som Amazon og Facebook velkommen til forhandlingsbordet.
Muligens vil Premier League nå ut til et nytt og yngre publikum foran tv-skjermene, eller kanskje mer presist PC-skjermene, men det løser ikke organisasjonen Premier Leagues største utfordring som har ridd dem som en mare nesten helt fra starten.
Ved oppstarten av Premier League i 1992 var snittalderen på en supporter som gikk på kamp ca. 27 år. I 2015 hadde den passert 45.
De yngre og mindre kjøpesterke supporterne forflyttes gradvis fra stadionsetene til tv-skjermene. Det er en ugjenkallelig konsekvens av at markedskreftene får fritt spillerom.
Vi vet dessuten svært lite om hvilken inntektsmodell selskaper som Facebook og Amazon vil velge dersom de skulle sikre seg rettighetene.
Men Premier League er en populær merkevare. Du har garantert hørt et utall av eksperter referere til Premier League som verdens beste liga, men da bør det også være et tankekors at de engelske klubbene har slitt tungt med å hevde seg i Champions League de siste sesongene.
Annonse
Og kun én – 1 – engelsk spiller, Harry Kane, var på listen over de 55 beste spillerne i verden som spillernes egen fagforening Fifpro har stemt frem.
Omfavner USA
At United tenker stort er imidlertid ikke noe nytt. I dag er klubbens hovedsponsor en amerikansk bilfabrikk, mens en tysk klesgigant leverer draktene. Sponsorer kommer fra hele verden og i USA sitter klubbens eiere, Glazer-familien og ser at imperiet deres vokser og vokser.
Og nettopp USA ser ut til å bli stadig viktigere for United.
– Vi hadde en strålende pre-seasontur til USA, kunne Woodward meddele torsdag ettermiddag da han snakket med investorer og forretningsforbindelser.
Han overdriver ikke.
For José Mourinho var det mye å glede seg over rent sportslig, men for Woodward og hans stab var det enda mer å juble for. USA har lenge vært et viktig marked for United, og nå ser innsatsen ut til å betale seg.
20 prosent av abonentene på MUTV på verdensbasis kommer nå fra USA, og mens snittalderen på en MUTV-abonnent som tok inn kanalen på lineær tv var 54 år så sent som i fjor, er gjennomsnittsalderen på en digitalabonnent på MUTV kun 32 år.
Med lanseringen av MUTV digitalt har United således klart å nå en ny og langt yngre gruppe United-fans, kanskje er det nettopp disse tallene som gjør at Woodward mener aktører som Amazon og Facebook er det Premier League trenger for å vokse ytterligere.
Appetitten for Manchester United ser i alle fall ikke ut til å avta med det første.
Twitter har bekreftet at #mufc er den mest populære hashtagen innen segmentet sport og omsetningen i Megastore på Old Trafford gikk opp med formidable 33 prosent sist regnskapsår.
Ta også med at Manchester United nå skal være den mest kjente merkevaren innen sport i folkerike Kina, og det er lett å skjønne hvorfor United ivrer etter å omgjøre den globale interessen for klubben til klingende mynt i en allerede velfylt klubbkasse.
Annonse
Forhindret adidas-klausul
Det viktigste budskapet torsdag ettermiddag var likevel at Manchester United står sterkere økonomisk enn noen gang tidligere.
Europa League-triumfen i Stockholm er på mange vis nøkkelen til det oppsiktsvekkende gode resultatet for United.
De økte Premier League-inntektene visste vi ville komme, men triumfen på Friends Arena var en «overprestasjon» i forhold til Uniteds budsjetter.
Europa League-seieren er da også på mange måter nøkkelen til at United vil levere solide resultater også neste sesong.
I tillegg til at UEFA vi gi United en rekordhøy utbetaling i turneringen, sikret seieren i Sverige deltakelse i Champions League, som potensielt sett kan bli enda mer lukrativ.
Og den forhindret adias i å aktivere en klausul i sin sponsoravtale med United som tilser at den årlige utbetalingen på 75 millioner pund vil bli redusert med 22,5 millioner pund, eller 30 prosent om du vil, dersom United står utenfor Champions League to år på rad.
Til tross for at United nå er tilbake i Champions League bør du ikke bli veldig forbauset om neste sesongs resultat blir omtrent som i år. Det er i alle fall det Manchester United antyder når de veileder sine investorer.
De store sponsoravtalene med blant andre adidas og Chevrolet er låst i ytterligere noen sesonger, og det er ingen nye tv-avtaler som trer i kraft denne sesongen, som igjen ville vist på regnskapene på denne tiden i 2018.
Faktisk vil United starte Champions League med et lite handicap rent økonomisk.
United får nemlig ikke ta del i den halvdelen av Market Pool som er forbeholdt plasseringen i ligaen året i forveien, ettersom United kom inn via Europa League.
United vil derimot, i motsetning til hva flere britiske medier meldte torsdag, ta del i den andre halvparten av Market Pool. Størrelsen på utbetalingen fra denne potten baseres på hvor hvor mange kamper United, og de andre britiske lagene, spiller i turneringen.
Skal veksten fortsette neste sesong må Mourinho med andre ord «overlevere» igjen i forhold til den budsjetterte kvartfinalen og det vil naturligvis bli tøffere i Champions League…
Betydelig Champions League-økning
Det vil ta en stund før vi får vite hvem som stikker av med rettighetene til Premier League fra 2019 til 2021.
Det vi derimot vet er at Champions League vil bli enda mer lukrativ for britiske klubber neste sesong.
Fra og med 2018/19 sesongen vil BT Sports sin nye tv-avtale med UEFA tre i kraft. Den avtalen er verdt 1,18 milliarder pund og innebæer en økning på ca. 30 prosent sammenlignet med inneværende avtale.
Det vil igjen gi engelske klubber nok et betydelig inntektshopp og det vil bare være et tidsspørsmål før den første engelske klubben passerer inntekter fra UEFA på over 100 millioner pund.
Da er ikke engang billettinntekter og ekstra sponsorinntekter med i regnstykket…
Hvor mye United vil tjene på Champions League er umulig å vite, men her er det du trenger å vite om hvordan fordelingen av pengene vil bli:
1,32 milliarder euro går til klubbene i Champions League.
Disse inntektene vil fordele seg i to grupper:
1. Fastsatt sum basert på sportslige prestasjoner: 762 millioner euro
Kvalifisering til gruppespill: 12,7 mill. euro Seier i enkeltkamp i gruppespill: 1,5 mill. euro Uavgjort i enkeltkamp i gruppespill: 0,5 mill. euro Tap i gruppespill: 0 euro
Sluttspill:
Åttedelsfinale: 6 mill. euro Kvartfinale: 6,5 mill. euro Semifinale: 7,5 mill. euro Tapende finalist: 11 mill. euro Vinner av Champions League: 15,5. mill euro
2. Market Pool: 507 millioner euro
Hvor mye hvert lag får fra Market Pool avhenger av flere faktorer
1. Størrelsen på det endelige Market Pool-beløpet som skal fordeles 2. Sammensetningen av klubbene som deltar i Champions League. 3. Antall klubber fra hvert av de respektive forbundene (landene) som er representerte i Champions League. 4. Ligaplassering i den foregående sesongen i nasjonal liga 5. Sportslig prestasjon i Champions League den aktuelle sesongen
Det totale beløpet fra Market Pool som vil bli fordelt til hvert forbund med deltakende klubber i Champions League vil vil være en prosentsats av det respektive landets tv-avtale med Uefa.
Jo bedre tv-avtalen er, jo mer penger vil gå inn i Market Pool-potten.
Halvparten av beløpet som utbetales fra Market Pool til de britiske klubbene vil være basert på lagenes plassering i den hjemlige ligaen sesongen før de deltar i Champions League og ville normalt sett blitt fordelt slik:
*Celtic regnes imidlertid som en del av det britiske markedet og skal også ha sin andel av denne potten.
* Ingen land har i utgangspunktet en kvote på mer enn fire lag, men Manchster United blir Englands femte representant etter å ha vunnet Europa League sist sesong.
Det er denne halvdelen Manchester United ikke vil motta noen utbetaling fra.
Den andre halvdelen av Market Pool beregnes ut fra hvor en totalsum av hvor mange kamper alle lagene fra et land/territorium spiller i Champions League, så deler man den resterende summen fra Market Pool på antall kamper totalt.
Da får man en verdi per kamp og denne verdien multipliseres så med hvor mange kamper hvert enkelt lag har spilt.
PS! United har allerede mottatt 3 millioner euro for deltakelsen i Supercupfinalen mot Real Madrid.