Den nye tv-avtalen mellom UEFA og BT Sports som trer i kraft fra og med neste sesong, kan føre til at en eller flere engelske klubber vil passere inntekter på over én milliard norske kroner fra spill i Champions League.
– Urovekkende og en meget uheldig utvikling, mener den annerkjente fotballjournalisten og forfatteren David Goldblatt.
– Lytter ikke til fansen
Han mener pengegaloppen i internasjonal fotball har gått fullstendig over styr, og at det først og fremst er fansen som vil lide.
Annonse
– UEFA har lyttet til lyden av pengene som strømmer inn og ikke til bekymringene fra den trofaste fansen, men dette viser også bare at det er markedskreftene som rår totalt, tordner Goldblatt.
Nylig ble UEFA og BT Sports enige om en historisk lukrativ avtale som gjør Champions League-spill enda viktigere for de engelske topplagene.
Den nye tv-avtalen som strekker seg fra 2018-2021 vil føre til en betydelig økning i overføringene fra UEFA når den trer i kraft.
BT Sports var den første kanalen som har fått på plass en tv-avtale for den neste avtaleperioden og prisen som den britiske kanalen må ut med for å vise Champions League og Europa League i perioden 2018 – 2021, er på svimlende 1,18 milliarder pund.
Det er en økning på hele 283 millioner pund fra den inneværende avtalen og 40 prosent av denne økningen er ventet å gå rett til de britiske klubbene som deltar i turneringen.
Dette er den suverent høyeste summen er tv-selskap noensinne har betalt til UEFA for rettighetene til Champions League og Europa League og BT Sports hadde selv den gamle rekorden på 897 millioner pund for den eksisterende avtaleperioden (2015-2018).
Ettersom 40 prosent av verdien av tv-avtalen er tenkt å gå tilbake til deltakende klubber fra det landet eller territoriet tv-avtalen dekker, kan utbetalingene til engelske klubber fra UEFA pasere 100 millioner euro i en enkelt sesong mellom 2018-21.
Da er ikke engang billettinntekter og salgsinntekter på stadion inkludert i regnestykket.
Annonse
– Gapet vil øke
– Det er fristende å tenke at mer penger er positivt, men det skaper også mange nye problemer. Da Premier League så dagens lys i 1992 var snittalderen på en fan som gikk på kamp 24-26 år alt etter hvilken undersøkelse man stoler på. I dag er snittalderen nesten 47 år. De yngste supporterne har ikke råd til å gå på kamp og man står i fare for å miste en hel generasjon med nye supportere, noe UEFA bidrar til med slike avtaler, forklarer Goldblatt.
Journalisten og forfatteren har skrevet flere bøker om temaet. Han lurer på når boblen vil sprekke.
– Den nye tv-avtalen vil forsterke gapet mellom klubbene som spiller regelmessig i Champions League og resten. Vi har sett tilfeller, United er kanskje det beste eksemplet, på at klubber som ikke har nådd Champions League blar opp og satser stort på å klare det. Det betyr dyrere spillere, høyere lønninger og til slutt må noen betale prisen for dette, påpeker forfatteren.
Og han har ingen problemer med å se hvem som ender med en ekstraregning.
– Sponsorer kommer og går, det samme gjør andre kommersielle samarbeidspartnere, men den eneste stabile faktoren klubbene kan stole på er fansen og de med mest penger er ikke de som laget mest lyd, snarere tvert imot, forklarer Goldblatt.
Sakket akterut
UEFA regner med å ta inn 3,2 milliarder euro i den neste avtaleperioden på media og markedsrettigheter.
Annonse
Det vil være en økning på 28 prosent fra den eksisterende avtaleperioden.
Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Spania er de ledende markedene, men ingen betaler mer for å vise europacupene enn de britiske rettighetshaverne.
For toppklubbene, isolert sett, er den nye avtalen potensielt sett gode nyheter, vel å merke om man kvalifiserer seg til Champions League.
Mens Chelsea, Arsenal og Manchester City har opplevd en betydelig økning i inntektene fra UEFA, har Uniteds inntekter blitt kraftig redusert de siste fem årene.
United.no har regnet ut utbetalingene fra UEFA de siste ti årene til de seks største klubbene i Premier League.
Trenden levner ingen tvil.
Mens Manchester United dominerte i tidsrommet 2006-2011, har klubben blitt forbigått av både Chelsea, Arsenal og Manchester City de siste fem årene.
I løpet av de siste fem fulle sesongene, 2016/17 ikke medregnet, har Chelsea faktisk tjent nesten 100 millioner euro mer enn United på spill i Europa.
Det viser med all tydelighet hvor viktig det er for United å være tilbake i det gode selskap, og uten europacupspill for Chelsea sist sesong vil gapet være mindre, skjønt tallene for 2016/17-sesongen er ikke klare ennå.
Den rekordstore tv-avtalen mellom BT Sports og UEFA bekrefter uansett hvor sterkt tv-fotballen står i Storbritannia.
Da UEFA utlyste anbudskonkurransen tidligere i år, var det i realiteten bare Sky Sports som kunne ta opp kampen mot BT Sports, men tilbudet fra Sky skal etter det United.no kjenner til ha lagt vesentlig under det BT Sports la på bordet, noe som trolig stemmer all den tid det bare tok noen dager fra anbudsfristen gikk ut til BT Sports hadde fått rettighetene.
Annonse
I stedet fokuserer Sky Sports primært på Premier League som sitt hovedprodukt, mens BT Sports tar til takke med langt færre ligakamper enn konkurrenten og satser hardt på europacup i stedet.
Annonse
De to kommersielle gigantene ser dermed ut til å ha fordelt de viktigste kampene mellom seg. BT Sports tar i alle hovedsak Europa, Sky Sports tar først og fremst Premier League.
De to kringkasterne er likevel i en klasse for seg og ingen annen tilbyder kunne matche de to kanalenes anbud på 5,1 milliarder pund for inneværende avtaleperiode for Premier League-rettighetene (2016-2019).
* Kvalifisert til Champions League, men har endt som gruppetreer og gått inn i sluttspillet i Europa League ** Inntekter utelukkende fra Europa League
PS! Inntektene fra Champions League og Europa League i 2016/17 er ikke klare før om noen uker. Der vil Chelsea få en smell ettersom laget ikke spilte i noen av turneringene sist sesong.