– Et vendepunkt som kan gi grunn til optimisme for sommerens vindu

Det henger fremdeles et slør av usikkerhetsmomenter og risikoer over Manchester United, men de ferske regnskapstallene fra klubben har gitt oss det lyspunktet vi har ventet på i nesten ett år.

Publisert Sist oppdatert

Regnskapstallene til Manchester United bærer igjen preg av coronapandemien, og det er fremdeles faresignaler knyttet til en økende nettogjeld og svakere inntekter i regnskapsårets seks første måneder.

LES OGSÅ: Derfor en Champions League helt avgjørende for United. 

Likevel var tallene som Ed Woodward og United-ledelsen la frem sent torsdag kveld, i all hovedsak, positive. 

Det mange hadde fryktet skulle bli en ytterligere svartmaling av en allerede vanskelig situasjon, kan i stedet ha vist seg å være et avgjørende vendepunkt.

Eller sagt på en annen måte som kan relateres til den pågående pandemien:

Pasienten er ikke frisk, men responderer veldig bra på behandlingen. 

Dette er nøkkeltallene fra 2. kvartal:

Manchester United PLC 2. kv2020/212019/20Endring %
Omsetning172,8168,42,6%
Kommersielle inntekter62,670,6– 11.3%
TV-rettigheter108,764,768.0%
Inntekter fra kampdag1,533,1– 95.5%
Nettogjeld455,5391,316,4%

Alle tall i millioner pund

Det er en smule vrient å finne den rette metaforen som fullt ut kan beskrive det bildet vi nå ser.

Det er likevel fristende å sammenligne situasjonen med en boksekamp der Manchester United var i knestående og måtte ta telling. Men klubben har omsider kommet seg på beina igjen og servert det første slaget i retur.

Skal du lese én ting ut fra regnskapstallene som Ed Woodward la frem torsdag kveld, er det at de er langt mer positive enn fryktet.

Det er ikke et avgjørende slag, og langt fra hardt nok til å slå motstanderen knockout.

Men kampbildet har endret karakter, og i motsetning til mange andre storklubber, henger ikke lenger United i tauene.

De første seks månedene i regnskapsåret:

Manchester United PLC 2020/212019/20Endring %
Omsetning281,8303,8– 7,2%
Kommersielle inntekter122,3151,0– 19.0%
TV-rettigheter156,397,660.1%
Inntekter fra kampdag3,255,2– 94.2%
Nettogjeld455,5391,316,4%

Alle tall i millioner pund

Omsetningen for 2. kvartal viser faktisk en liten vekst i inntektene takket være spill i Champions League.

Om noen skulle være i tvil om hvor viktig det vil være for Ole Gunnar Solskjærs menn å nå Champions League også neste sesong, er det tilstrekkelig å se på inntektene fra TV-rettighetene som har gått opp med over 60 prosent, uavhengig om man ser 2. kvartal isolert sett, eller ser samlet sett på regnskapsårets seks første måneder.

Hva ligger bak tallene?

Det som likevel er mest interessant er å se hva som er forklaringen bak tallene i de ulike inntektskategoriene.

Inntektene fra kampdager er tilnærmet lik null (med noen tekniske justeringer), men det var selvsagt noe vi visste på forhånd.

MIRAKLET I PARIS: Ole Gunnar SOlskjær jubler etter den uforglemmelige triumfen mot PSG i Paris. Denne sesongen måtte United takke for seg etter gruppespillet, men det ga likevel særdeles viktige inntekter for United.

De kommersielle inntektene har gått noe ned, 19 prosent eller med 28,7 millioner pund, i løpet av de første seks månedene fra juli til desember.

Men disse tallene forteller ikke hele sannheten. Manchester United har nemlig gått med på å utsette betalingen til flere av klubbens sponsorer og kommersielle samarbeidspartnere.

Draktsponsor Chevrolet har dessuten fått seks måneders ekstra frist til å betale kontraktsbeløpet full ut, en kontrakt som i utgangspunktet skulle gått ut etter inneværende sesong.

I en tid der United har tapt store publikumsinntekter og Megastore på Old Trafford har vært stengt store deler av det siste året, har varehandelen på nett skutt i været. Draktsalget knuser alle tidligere rekorder, og er den viktigste årsaken til at United fikk inntekter på 24,8 millioner pund under posten «Retail, Merchandising, Apparel & Product Licensing».

Det gir kun en marginal nedgang på 0,7 millioner pund fra 2. kvartal i forrige regnskapsår, men det har samtidig skapt nye vaner hos fansen, med en økt handel på nett som ledelsen håper og tror vil vedvare.

Uniteds popularitet på sosiale medier og lanseringen på TikTok i november, der United var den hurtigst voksende fotballklubben på verdensbasis, gir også et godt fundament for et økt fanengasjement.

Og skulle noen betvile hvor sterkt merkevaren Manchester United står, er det verdt å legge merke til at kvinnelagets Instagram-konto har flere følgere enn hele ni Premier League-klubber!

Hvorfor er tallene positive?

Før United får slippe tilskuere inn på Old Trafford igjen vil klubben ha tapt rundt 130 millioner pund på tomme tribuner. Det er enorme summer, men likevel vet vi at det er inntekter som vil vende tilbake.

Forrige sesong hentet United ut 140 millioner fra sin stående kredittordning, men valgte ikke å benytte seg av disse midlene.

Vi vet også at United planlegger for, og tror, at det blir fulle tribuner på Old Trafford fra og med neste sesong.

Sannsynligvis var det fordi det hersket for mye usikkerhet rundt når fansen kunne returnere til Old Trafford, hvordan markedet ville respondere på coronapandemien og ikke minst hvordan de kommersielle avtalene med bedrifter som blødde, verden over, ville bli påvirket.

Det usikre bildet vi så på forsommeren i 2020, har stabilisert seg noe nå.

Sammenlignet med 1. kvartal denne sesongen har Uniteds kontantbeholdning gått noe opp. Vi vet også at United planlegger for, og tror, at det blir fulle tribuner på Old Trafford fra og med neste sesong.

Det gir oss igjen tre sentrale usikkerhetsmomenter eller variabler. 

Utviklingen av den pågående pandemien, Uniteds kommersielle inntekter og Champions League-spill for Solskjærs menn.

Dersom United lykkes med å hale i land sponsoravtaler i samme størrelsesorden som i dag og Ole Gunnar Solskjærs mannskap igjen kvalifiserer seg for Champions League, er det grunn til å tro at beløpet på 60 millioner pund, eller store deler av det, som United nå har hentet ut fra kredittordningen fort kan bli brukt som forskuttering av fremtidige inntekter og bli benyttet til spillerkjøp i sommer.

Skal du lese én ting ut fra regnskapstallene som Ed Woodward la frem torsdag kveld, er det at de er langt mer positive enn fryktet. 

SENTRALE I OVERGANGER: Ed Woodward og Matt Judge (bak til høyre) er de to viktigste personene i United når det handler om spillerkjøp for United. Denne sommeren kan bli travlere enn vi fryktet for noen uker siden.

I fjor vår skrev jeg at det fremstod som utenkelig at United kunne hente en spiller som Jadon Sancho.

Det viste seg å stemme. 

Men nå er det grobunn for en forsiktig optimisme.

En optimisme som riktignok er avhengig av flere faktorer, ikke minst Champions League. Men står United mye bedre rustet til å klare det målet nå enn på samme tid sist sesong.

Skal vi gå tilbake til metaforene for en stakket stund kan vi si følgende: 

Det vil fremdeles være skjær i sjøen, eller humper i veien om du vil, de neste månedene.

Men nå sitter vi i det minste med kartet som viser veien ut av uføret, og selv om det var en periode rundt juletider der vi flørtet med tanken på ligagull er målet for Ole Gunnar Solskjærs mannskap like klart denne sesongen som det var sist sesong.

Champions League-spill.

Lykkes United med det vil mange av de andre bitene falle på plass, nesten av seg selv.  

8. mars 2020 var sist gang det var tilskuere på Old Trafford da United slo byrivalen City 2-0 på et fullsatt og feststemt Old Trafford. Kort tid senere ble lockdown innført verden over.

Før helgens byderby, denne gang på Etihad, er det mye som tyder på at vi nå endelig har fått det vendepunktet, i positiv forstand, vi har ventet på. 

Powered by Labrador CMS