«Draktavtalen lover godt for den videre sponsorjakten»
Ti bedrifter var med i finaleheatet før valget falt på TeamViewer. Størrelsen på den nye draktavtalen er som forventet, men selve valget av samarbeidspartner overrasker mange.
Manchester United og TeamViewer har inngått et samarbeid der det tyske programvareselskapet blir Uniteds nye draktsponsor.
Avtalen omtales som den største rene draktsponsoravtalen i engelsk fotball noen gang, men er ikke like stor som avtalen United hadde med General Motors/Chevrolet.
Forvirret? Vi gir deg svarene på noen av spørsmålene som mange nå stiller seg etter at det ble klart at United fra starten av neste sesong bytter logo på draktene for første gang på syv år.
1. Hva innebærer selve avtalen?
Annonse
TeamViewer blir Manchester Uniteds nye hovedsponsor på spillerdraktene fra og med starten av neste sesong.
Avtalen er verdt ca 235 millioner pund over en periode på fem år, noe som tilsvarer ca. 47 millioner pund i året.
Avtalestørrelsen bekreftes ikke i pressemeldingen, eller børsmeldingen fra United, men klubben har åpenbart foretatt det vi kaller en styrt «briefing» om avtalens totalbeløp overfor de journalistene som følger United tettest.
Dette er den største rene draktsponsoravtalen i engelsk fotball noen gang og omtrent på samme nivå som Barcelonas avtale med japanske Rakuten.
2. Avtalen omtales som den største draktsponsoravtalen, men United fikk et større beløp fra Chevrolet. Hva er egentlig rett her?
Det Manchester United kommuniserer utad er ikke feil, men det forteller heller ikke hele sannheten.
Det har versert mange ulike versjoner, og ikke minst har det figurert mange ulike beløp på hva Chevrolet-avtalen faktisk var verdt.
Annonse
Det riktige er at Manchester United i snitt har mottatt 58.6 millioner pund årlig fra Chevrolet over en syvårsperiode.
Grunnen til at Manchester United i sine regnskaper oppererer med et snittbeløp på 58.6 millioner pund, er at sponsoravtalen i sin tid ble inngått med amerikanske dollar som valuta.
Den opprinnelige avtalen med Chevrolet var på 559 millioner USD. Før selve avtalen trådte i kraft i 2014, mottok United 18,6 millioner USD både i 2012/13 og 2013/14 som et forskudd.
Men her er en viktig vesentlig forskjell på de to avtalene: Chevrolet var også Uniteds offisielle bilpartner i tillegg til draktsponsor. Slik sett inneholder den utgående avtalen to ulike sponsorobjekter, mens den nye avtalen med TeamViewer er utelukkende myntet på drakten.
Gapet på ca 11,6 millioner pund mellom de to avtalene vil United kunne redusere betraktelig dersom klubben velger å selge inn en ny sponsoravtale med et annet bilmerke for å være klubbens offisielle bilpartner, og du kan være rimelig sikker på at de kommer til å gjøre nettopp det.
De to avtalene kan derfor ikke sammenlignes direkte pund for pund.
3. Er dette en god avtale for United?
Ja. Men den er på ingen måte like grensesprengende som Chevrolet-avtalen var i sin tid.
Annonse
Den avtalen satte en helt ny standard for draktavtaler i Europa, og selv Real Madrid, Barcelona og Bayern München, som er de andre store kommersielle gigantene i europeisk fotball, måtte vente flere sesonger før de fikk på plass avtaler som var i nærheten av Uniteds avtale med Chevrolet.
TeamViewer-avtalen er på fem år, mens Chevrolet-avtalen var på syv.
4. Hvorfor er dette en god avtale når summen tross alt reduseres med 11,6 millioner pund?
Det er to grunner.
Summen er noe lavere fordi Chevrolet-avtalen, som nevnt over, også gjorde det amerikanske bilmerket til United bilpartner. Men avtalen er også god fordi den er fremforhandlet og inngått i en ekstremt krevende tid, midt i en verdensomspennende pandemi.
Jeg har blitt fortalt fra troverdig hold at United for halvannet år siden siktet mot en avtale på mellom 60 og 70 millioner pund årlig. Det er ikke umulig at United ville klart det, men selv uten den verdensomfattende pandemien, var det et meget ambisiøst anslag.
I dagens marked vil jeg si at det var helt urealistisk at United kunne fått i havn en så stor avtale.
Det viktigste med den nye avtalen er at den gir United stabilitet og forutsigbarhet i en krevende situasjon. Men Champions League-spill er likevel helt avgjørende for at United skal tilbake til, og gå forbi, gamle høyder med tanke på omsetning. Heldigvis ligger Ole Gunnar Solskjærs menn veldig godt an til å klare det.
5. Hva skjer med Chevrolet? Skulle ikke de være på United-drakten halve neste sesong?
Jo, de skulle i utgangspunktet det.
Det har United opplyst i sin siste årsrapport fra høsten 2020 og det har også united.no fått bekreftet. Men selv om det var planen, hadde ikke United bundet seg til denne ordningen rent juridisk.
Annonse
Chevrolet har fått utsatt betalingsfristen for det siste oppgjøret med United ut kalenderåret 2021, og den opprinnelige planen var at United også skulle spille med Chevrolet på draktene ut kalenderåret, så lenge det ikke kom betydelige endringer i fremdriften av forhandlingene om en ny sponsorkontrakt.
Det var imidlertid akkurat det som skjedde, og TeamViewer vil være Uniteds draktsponsor fra og med sesongstart 2021/22.
6. Er valget av ny sponsor overraskende? Mange hadde spådd et asiatisk eller amerikansk firma.
Selve avtalesummen er ikke overraskende. Den ligger temmelig nøyaktig der jeg forventet at den ville ligge (pluss/minus 50 millioner pund). At det ble TeamViewer som ble Uniteds nye partner er mer overraskende.
De fleste bransjeeksperter jeg har snakket med pekte, før pandemien, på Asia, men har vært litt mer reservert det siste året og ment at et amerikansk firma vil være mer sannsynlig.
United har jobbet aktivt med å få på plass en ny draktsponsor i en periode på halvannet år og til slutt var det hele ti selskaper som var med i finaleheatet. Det sender et sterkt signal om hvor attraktive United fremdeles er som kommersiell samarbeidspartner.
At det blir et tysk programvarefirma overrasker litt, kanskje ikke minst fordi tyske selskaper som velger å inngå store sponsorkontrakter ofte konsentrerer seg om det tyske markedet.
TeamViewer velger å gå inn i denne avtalen med en åpenbar målsetting om å få eksponering på verdensbasis, og å bli assosiert med Manchester Uniteds, og klubbens globale appell, vil utvilsomt hjelpe TeamViewer til å nå denne målsettingen, men det koster…
7. Påvirkes Kohler-avtalen av den nye draktavtalen?
Nei. Kohler er Uniteds draktsponsor på ermet, i en avtale som skal være på rundt elleve millioner pund i året.
Den avtalen løper frem til sesongslutt 2022/23 og påvirkes ikke av den nye avtalen med TeamViewer.
8. Hva skjer med AON-avtalen? Den skal også fornyes snart…
Annonse
Ja. AONs avtale med United om å sponse treningsutstyret og navnet på Uniteds treningsfelt på Carrington utløper etter denne sesongen. Det er avtale som er verdt rundt 20 millioner pund, selv om ikke United oppgir nøyaktig sum i sine regnskaper.
Uniteds markedsdirektør Richard Arnold holder mulighetene åpne for at det blir en forlengelse med AON, men det kan også komme en ny sponsor inn her.
Vil United selge navnet på treningsfeltet og sponsorrettighetene på treningsutstyret som én samlet pakke også i neste omgang?
Sannsynligvis er det målet, men det kan bli hensiktsmessig å dele det opp om United mener det vil øke den totale verdien.
Før avtalen med TeamViewer ble inngått var signalene united.no fikk fra United at arbeidet med å finne en ny draktsponsor gikk bra, og det er de samme signalene vi nå får med tanke på AON-avtalen. Det vil trolig komme nyheter på dette området relativt kjapt, og i alle fall i løpet av våren.
Den nye draktavtalen sender et sterkt signal om at Uniteds merkevare fremdeles er meget solid, og det lover godt foran den videre sponsorjakten.
9. Hvordan har aksjemarkedet reagert på avtalen?
I Uniteds tilfelle i veldig liten grad.
United-aksjen har den siste uken falt fra snaue 19 USD til ca 17.50, men den nedgangen skyldes i større grad det faktum at Avram Glazer har lagt fem millioner aksjer ut for salg.
Sponsoravtaler påvirker generelt sett Uniteds aksjepris i liten grad, mens større bevegelser på eiersiden er langt mer vesentlige for utviklingen av aksjeprisen.
TeamViewer-aksjen fikk et lite midlertidig fall etter at nyheten sprakk fredag fordi denne avtalen på kort sikt vil påvirke lønnsomheten i selskapet neste år.
10. Vil draktene med TeamViewer selge like godt som draktene med Chevrolet?
Ja, noe annet vil overraske.
United selger stadig flere drakter på verdensbasis til tross for at mange United-fans ikke syntes logoen til den amerikanske bilprodusenten var spesielt pen.
Det som til syvende og sist selger United-drakten er i all hovedsak klubbens popularitet, men også design, distribusjon og pris er langt viktigere faktorer enn sponsor.
United har en tiårsavtale med adidas som løper frem til 2025. Den sikrer United rundt 75 millioner pund i året (med forbehold om visse justeringer i henhold til ulike klausuler som f. eks Champions League-spill, troféer vunnet og nedrykk fra Premier League).
Kombinasjonen av adidas og United er en av de sterkeste på verdensbasis innen fotballsegmentet.