På LinkedIn lå det ut en tilsynelatende ekte profil tilhørende Moaid Mahjoub, en pressetalsmann for den kongelige familien i Saudi-Arabia, med en nyhetssak om at United skulle være kjøpt opp av saudiarabiske investorer.
Prisen, hvis man skulle tro ryktene som fulgte i kjølevannet av dette, skulle være på tre milliarder pund.
Annonse
Fra før av vet man at Richard Arnold, Uniteds øverste kommersielle leder, denne uka har vært i Saudi-Arabia. Mange har spekulert i hva det kan bety – om det var noe mer enn for å være til stede under en konferanse.
Det er også delt en video på sosiale medier av Arnold som snakker og er til stede under en samling med saudiarabere. Supporterklubben er imidlertid svært usikker på om denne er ny, og vi gjentar – at Arnold var til stede på en konferanse i Saudi-Arabia denne uka er uansett kjent.
Samtidig er United børsnotert, og da er det veldig klare regler for hva som skal skje, med umiddelbar virkning, om United faktisk ble solgt, og det har ikke skjedd.
Det er nemlig ingenting som er varslet til New York-børsen eller klubbens investorer, og selv om én av Glazer-brødrene har klargjort aksjene sine for et salg, ved å omgjøre dem til A-aksjer, så er det ingen indikasjoner på at Glazers ønsker å selge seg ut med en gang. Ingen flere B-aksjer er nemlig klargjort for salg – noe som er en forutsetning for salg.
På sikt, kanskje, men nå, nei.
Det betyr at man faktisk må se alle fredagens rykter om et salg som tull og tøys.
– Det er ingen grunn til å tro på noe av dette, er det korte svaret United.no fikk da vi sjekket med våre kontakter fredag kveld.
Det betyr ikke at United muligens posisjonerer seg med tanke på et fremtidig salg eller at saudiaraberne faktisk er interessert i å komme på innsiden i United, men et salg virker som nevnt helt urealistisk når man ser at det da eventuelt skal være annonsert på LinkedIn – og så fortsatt ikke er nevnt blant seriøse aktører andre steder.
Annonse
Det er bare å bruke et par sekunder med tankevirksomhet og grunne litt over følgende: Skulle virkelig et salg av en av verdens største sportsklubber skje på LinkedIn uten at investorer eller andre var varslet om det eller at det kom ut eller ble omtalt hos seriøse aktører?
Aksjeprisen har heller ikke endret seg. Markedet ville selvsagt merket seg dette hvis det var hold i det.
Kanskje handler dette om at saudiaraberne går inn som en eller annen regional sponsor? Kanskje handler det om at de kommer seg litt inn på eiersiden, blant de aksjene som faktisk er til salgs, men i realiteten ikke gir reell påvirkningsmulighet? Kanskje handler det bare om propaganda – som jo er hovedårsaken til at Qatar og Saudiaraberne har gått så hardt inn i fotballen som de har med blant annet Paris St. Germain og Manchester City. Kanskje handler det bare om en automatisk feilaktig oversettelse på LinkedIn.
Dette føles litt som #Glazerout-protesten som skulle være på utsiden av Old Trafford tidligere i sesongen. Den fikk mye oppmerksomhet på Twitter, men da det kom til stykket så var det så godt som ingen som møtte opp.
Samtidig sa seks av ti at de støtter #glazersout-aksjonen.
Annonse
Så kan bare fremtiden vise hva som virkelig skjer med United.
Det er imidlertid umulig å stikke under en stol at det ikke er altfor mange som har råd til å kjøpe en fotballklubb for cirka fire eller fem milliarder pund, som er prisen eksperter har satt på United. Saudi-Arabias ledere har imidlertid mer enn nok av penger og er en av få mulige kjøpere hvis amerikanerne bestemmer seg for å selge.