Det var en varm dag i London, en fantastisk semifinale, en kamp vi snudde, sent avspark, noes om igjen betød en dag med drikking i sola for mange og så til slutt vissheten – og gleden – over at sesongen nå skal avsluttes med en cupfinale.
Men uansett hvor mye vi ser frem til FA-cupfinalen, så er det omfattende arbeide med logistikk og forberedelser som både fans og klubb nå står foran.
Etterspørselen etter billetter er den største utfordringen for United.
Klubben har fått 28.000 billetter på en arena som tar 90.000, og grunnen er at det engelske fotballforbundet ser finalen som den sentrale kampen i engelsk fotball – mer enn at det handler om de to klubbene som faktisk skal spille.
Mer enn 10.000 billetter billetter deles dermed ut til klubber på grasrot-nivå, fotballforbundets ulike regioner, universiteter og ganske ofte mennesker som rett og slett ender med å selge dem – grisedyrt – til fans som egentlig burde fått dem i første omgang.
I tillegg selges 17.000 billetter hvert år til såkalte Club Wembley-medlemmer, og da snakker vi egentlig om billetter til midtseksjonen på stadion. Disse går dermed heller ikke til vanlige supportere.
Så, hvordan skal United så dele ut 28.000 billetter – når de selv har en arena som fylles av 75.000 fans i hver eneste hjemmekamp?
Inkludert i de 28.000 billettene er også billettene som må gis til spillernes familier, sponsorer og ansatte. Klubben har for eksempel i en årrekke også hatt en tradisjon hvor alle ansatte får finalebillett. Samtidig er dette blitt vanskeligere å rettferdiggjøre når det er så vanskelig for fans ellers å få tak i billett.
Annonse
Det første kravet er at det bare er sesongkortinnehavere som kan søke, men de må i tillegg ha kjøpt billett til alle sju hjemmekamper denne sesongen.
Siden billettene til hjemmekampene i FA-cupen og hjemmekampene i Champions League må kjøpes av alle sesongkortinnehavere, så var det egentlig bare hjemmekampen mot Burton i Ligacupen som skilte mellom en del fans.
Likevel er det fortsatt mange flere enn 28.000 som da har rett på billett.
Derfor vil det bli gjennomført en tildeling fredag og lørdag denne uka, basert på antall bortekamper man har søkt på.
Det er ventet at de som har søkt på billetter til mer enn to bortekamper får finalebillett.
Men uansett hvordan dette ender så vil noen ha uflaks.
Det nåværende systemet er kanskje det beste vi kan ha nå, men vil for eksempel straffe eldre fans som ikke får dratt på bortekamper, eller kanskje en far som har rett til billett på Old Trafford fordi han sitter sammen med barnet sitt – men da av samme grunn ikke får reist på bortekamper.
Samtidig er de som kun har hatt sesongkort i tre år sjanseløse, siden man ikke har rett til å søke på bortebilletter de første tre årene.
Annonse
For de av oss som vet at vi kommer til å få billett så er plasseringen også viktig.
Fotballforbundets prisstruktur er absurd høy for kampen, og det vil koste 115 pund å stå rett bak målet. Dette er området som er satt av til de mest syngeglade supporterne, og en plan som fungerte med stor suksess i semifinalen.
Alle som søker kan krysse av i en boks om at de ønsker å sitte i dette området, men de mest sentrale områdene er reservert for de som drar til flest bortekamper, et grep som i semifinalen helt åpenbart styrket stemningen i United-svingen.
Det er imidlertid en bekymring at de høye prisene for å stå her betyr at mange av de som normalt ville vært her – og bidratt til god stemning – nå i stedet vil velge de billigere billettene høyere opp.
Situasjonen for normale fans blir ikke enklere av at finalebillettene må betales på samme tidspunkt som United krever betaling for neste sesongs sesongkort. Det er altså snakk om store utlegg på samme tid.
Vi slapp i det minste å betale for flere bortekamper i Europa denne sesongen…
Det må også forventes en del kaos i forbindelse med reisingen til og fra London i finalehelga.
Avspark i kampen er såpass sent at det kun vil være tre tog tilbake til Manchester etter kampen, og selv det kan ryke med tanke på køene det vil være for å ta t-banen tilbake fra Wembley – eller om det blir ekstraomganger.
United er i samtaler med tog-selskapene, men normalt er det minimalt med fleksibilitet fra deres side.
Veinettet rundt Wembley vil også bli et eneste stort kaos når så mange fans skal innover, og etter semifinalen mot Tottenham skapte veiarbeid på motoveiene trøbbel – siden motorveiene var helt stengte. United kommer til å undersøke om planlagt veiarbeid rundt finaledatoen kan utsettes litt.
Alt dette foregår altså før en eneste finaleball er sparket.
Annonse
Det er massive forberedelser, og alle som jobber med dette blir selvsagt nedringt av alle de har møtt med spørsmål om de kan ordne bare en ekstra billett til dem.
Likevel, kvart over sju engelsk tid lørdag 19. mai, da dommeren blåser av – og United har vunnet FA-cupen – så er det ingen United-fans inne på Wembley som kommer til å tenke ett sekund på dette.