Slik rammes United ekstra hardt uten Champions League
OXFORD/MANCHESTER: Til tross for at UEFA-president Aleksander Čeferin spår en videre økonomisk vekst, venter en kraftig økonomisk smell for United om det ikke blir en retur til Champions League i 2020/21.
Torsdag kveld var UEFA-presidenten gjesteforeleser ved universitetet i Oxford og både under og etter foredraget tok han seg tid til å svare på spørsmål fra et utvalg av studenter og united.no.
– Fotballen er noe av det beste Europa har å tilby og produktene våre står veldig sterkt. Jeg håper og tror at vi vil se en videre vekst for europacupene våre. Samtidig er det viktig for oss å være innovative og nyskapende, forklarte Aleksander Čeferin til united.no.
Innovativ og nyskapende kan bety omfattende endringer av Champions League om noen seonger, men til tross for historiene som har sirkulert i media i flere uker om en kraftig utvidelse av UEFAs flaggskip, forklarer Čeferin at spekulasjonene må tas med en stor klype salt.
– Det er viktig at vi fornyer oss, men foreløpig er eventuelle endringer knapt på et idéstadium og det gjenstår veldig mange diskusjoner som vi ikke har begynt skikkelig på ennå, påpeker UEFA-presidenten.
Annonse
– Vil ramme United ekstra hardt
Uansett utfall av diskusjonene som Čeferin viser til, ligger dagens format og dagens tv-avtaler fast frem til slutten av 2020/21-sesongen.
En annen avtale som ligger fast er Uniteds ti år lange utstyrsavtale med adidas som inneholder en klausul som Ed Woodward trolig svært gjerne skulle vært foruten akkurat nå.
For kostnadene ved å spille Europa League og ikke Champions League kan bli særdeles kostbare for United.
Allerede kommende sesong kan Manchester United fort miste opp mot 50 millioner pund etter at Champions League-plassen glapp.
Den virkelige smellen kan imidlertid komme om to år.
Det er med andre ord en enorm utfordring som venter Ole Gunnar Solskjær den kommende sesongen. Ikke bare må han bygge opp igjen Manchester United, men han må også få klubben tilbake i Champions League allerede i 2020/21-sesongen.
Hvis ikke vil trolig Manchester City passere United også på inntektstoppen.
Annonse
For etter den søte Champions League-kløen, kommer nå den sure Europa League-svien for Manchester United.
For det er ikke småtterier som forsvinner fra bunnlinjen til United neste sesong, og dersom det ikke blir bare med den ene sesongen uten Champions League-fotball på Old Trafford, vil inntektssmellen om to år kunne ende i milliardbeløp.
Etter united.nos beregninger vil Manchester United trolig få Champions League-inntekter på i overkant av 80 millioner pund for 2018/19-sesongen fra UEFA.
Det vil knuse den gamle bestenoteringen fra 2011 da Manchester United nådde finalen i Champions League og fikk utbetalt i underkant av 50 millioner pund.
Ny regel som gagnet United
Sesongen 2018/19 markerte starten på en ny treårsepoke med nye TV-avtaler, en økning i premiepotten fra UEFA på ca. 50 prosent og en ny regel der hele 30 prosent av utbetalingene til de 32 klubbene i Champions League beregnes ut fra innsatsen i Europa de siste ti årene.
Inntektene fra årets (2018/19) Champions League vil unektelig ta seg pent ut i Uniteds regnskaper, men neste sesong vil nedturen merkes og den kan bli brutal.
Da vil nemlig United spille i den langt mindre lukrative Europa League. Der er utbetalingene fra UEFA betydelig mindre og publikumsinteressen likeså.
Annonse
Slik fordeles pengene fra UEFA:
Europa League 560 millioner euro: • 25% (€140m) fordeles likt mellom alle deltakende lag i gruppespillet • 30% (€168m) fordeles på bakgrunn av sportslige resultater • 15% (€84m) fordeles på bakgrunn av UEFA-ranking siste 10 år (denne potten er 30 prosent i Champions League) • 30% (€168m) fordeles gjennom market pool.
Champions League 1,95 milliarder euro: • 25% (€488m) fordeles likt mellom alle deltakende lag i gruppespillet. • 30% (€585m) fordeles på bakgrunn av sportslige resultater. • 30% (€585m) fordeles på bakgrunn av UEFA-ranking siste 10 år (denne potten er 15 prosent i Europa League). • 15% (€292m) fordeles gjennom market pool.
Champions League-utbetalingene i inneværende avtale periode har økt med ca. 50 % og skal fordeles på 32 lag. Europa League-utbetalingene har økt med ca. 40 % og skal fordeles på 48 lag.
Om ikke Ole Gunnar Solskjær tar United tilbake til Champions League etter den kommende sesongen vil det også svi på mer enn én måte.
To år på rad uten Champions League fører til at United vil miste 30 prosent av den årlige avtalesummen på 75 millioner pund fra adidas og jakten på de beste spillerne i Europa vil bli blytung.
For å illustrere hvilken forskjell det kan være på Champions League-spill og Europa League-spill kan vi sammenligne årets finaler i de to turneringene som begge har to engelske lag. Tottenham og Liverpool vil begge trolig få rundt 100 millioner pund, mens finalelagene i Europa League, Chelsea og Arsenal, vil få utbetalt rundt 40 millioner pund.
– Neste sponsoravtale sier mye
Dersom United i verste fall ikke kvalifiserer seg verken til Champions League eller Europa League, eller blir slått ut i gruppespillet av Europa League vil frafallet av inntekter bli så stort at Manchester City trolig tar igjen og faktisk går forbi United som den mest innbringende klubben i Storbritannia.
Forrige regnskapsår passerte City 500 millioner pund i inntekter for første gang, mens United endte på 590 millioner pund.
I inneværende regnskapsår forventer United et resultat på mellom 615 og 630 millioner pund, mens Citys nye utstyrsavtale med Puma vil gi klubben en betydelig økning i de kommersielle inntektene.
Annonse
Det store usikkerhetsmomentet for Manchester City, i skrivende stund, er om klubben vil bli utestengt fra Champions League på grunn av brudd på Financial Fair Play-reglene.
Simon Chadwick er professor ved universitetet i Salford og en av Europas fremste eksperter på sponsor- og markedsføring innen idrett. Han mener United nå står foran betydelige utfordringer både på og utenfor banen.
– Den neste draktsponsoravtalen til United kommer til å bli særdeles viktig for klubben og den vil fortelle oss mye om den strategien United legger opp for fremtiden, sier professor Simon Chadwick til united.no.
Og utdyper:
– United høstet mye skryt da Chevrolet-avtalen ble inngått, men min lille bekymring for United var at det kanskje var en enkel avtale å få i land. United har amerikanske eiere og fikk napp hos et stort amerikansk selskap. Jeg tror faktisk United ville hatt mulighet til å få enda mer ut av en slik sponsoravtale med en tøffere strategi, mener Chadwick.
Professoren vil imidlertid ikke svartmale situasjonen helt for United.
– Manchester United er en av bransjens mest attraktive merkevarer fremdeles. Fordi jeg tror det var mulig for United å få mer ut av Chevrolet, er jeg sikker på at de øker verdien på den neste draktsponsoravtalen. Spørsmålet som er mer interessant er om United klarer å beholde det kommersielle forspranget til de andre topplagene i Premier League. Uten suksess på banen blir det vanskelig.
– Samtalene er nok godt i gang allerede
Manchester United presenterte den nye avtalen med Chevrolet allerede sommeren 2012 selv om det da fremdeles var to år til den skulle tre i kraft.
Avtalen med den amerikanske bilgiganten går ut sommeren 2021 og med kun to år igjen av avtalen er Chadwick overbevist om at United-ledelsen har hatt mange og lange samtaler med flere potensielle sponsorer allerede.
– PSG har nylig signert en avtale med hotellkjeden Accor som ny draktsponsor og jeg vet at de jobbet med dette for over to år siden. Sponsoravtaler for de største klubbene tar tid å få i havn. Jeg er sikker på at United vil gå for en langsiktig avtale med den neste sponsoren, minimum fem år og kanskje opp mot ti. Både klubben og, ikke minst, sponsoren trenger å bygge en relasjon og et forhold der sponsoren får en genuin effekt av sponsoratet. Det tar vanligvis mellom fem til ti år. Jeg tipper United vil presentere klubbens nye draktsponsor 12 til 18 måneder før avtalen trer i kraft, sier Chadwick til united.no.
Det som imidlertid blir minst like viktig som selve avtalen i seg selv, er i hvilket marked United velger å se til.
Annonse
– Verdien er naturligvis viktig, men det er også den geografiske tilhørigheten til sponsoren. Det vil trolig avsløre hvilket marked som vil være det viktigste for United. Vil United se til Asia denne gangen, eller forblir fokuset i USA? Det er ikke bare rent sportslig som United står foran viktige strategiske grep, men det skal sies at Glazer-familien, Ed Woodward og United-ledelsen har vist en rekke ganger at de vet veldig godt hva de gjør på det finansielle feltet, påpeker Chadwick.