Sky News skriver lørdag at United nærmer seg en erstatter for Ed Woodward.
Ifølge en innsidekilde kan Richard Arnold bli annonsert som Woodwards etterfølger snart, kanskje allerede neste måned, skriver de.
En annen kilde sa til Sky News at annonseringen kommer innen året er omme, så tidsaspektet fremstår foreløpig ganske uklart.
Den første kilden skal ha advart om at det hele ikke er formelt i boks ennå, og at ting derfor kan forandre seg, men Arnold skal altså være mannen som ser ut til å få toppjobben.
Annonse
Han jobber i dag som klubbens markedsdirektør.
Slik har vi omtalt Arnold tidligere
Under har vi funnet frem tre utdrag fra united.no-artikler fra det siste året hvor Arnold har blitt omtalt.
To av Arnold-omtalene er fra fra united.no-journalist Bjarte Valen – som regelmessig skriver økonomikommentarer for united.no – og én er fra Andy Mitten.
Bjarte Valen
Teksten under er hentet fra denne artikkelen, der Valen gikk gjennom kandidatene til å ta over etter Woodward.
Hvem er han?:Arnold er utdannet regnskapsfører og hadde flere ledende stillinger i ulike selskaper somPricewaterhouseCoopers, InterVoice og Global Crossing Europe Ltd. Arnolds spisskompetanse ligger i å forstå hva som er det neste steget i forretningsverden og overbevise samarbeidspartnere om å bli med på det. Før han kom til United hadde han jobbet med omorganiseringer og videreutvikling av selskaper han jobbet i. En nær venn av Ed Woodward og ble håndplukket og hentet til United av den avtroppende United-sjefen.
Hva gjør han nå?:Richard Arnold er mannen som har orkestrert mange av de store kommersielle avtalene til Manchester United. Er en av tolv direktører i United og beskrives som en av dem med størst innflytelse i klubben, sammen med Joel og Avram Glazer og Ed Woodward.
Annonse
Dette gjør han aktuell:En drømmesignering for Glazer-familien i sin tid. Kjenner de amerikanske eierne veldig god etter å ha jobbet tett med dem i en årrekke. Arnold nyter stor tillit hos Glazer-familien, men har så langt aldri vært direkte involvert i noe av den sportslige delen av United.
Sjanser:Skal Arnold få jobben, må trolig en annen person få det sportslige ansvaret, noe som kan medføre at fotballdirektør John Murtough får mer makt. Det spørs også om Glazer vil makte å finne en god erstatter for Arnold til å utvikle den kommersielle delen av United.
Vurdering:En het kandidat dersom Glazers vil gjøre endringer i ledelsesstrukturen, men mangel på erfaring fra den sportslige delen taler i Arnolds disfavør.
Andy Mitten
Teksten under er hentet fra denne Mitten-kommentaren.
Det ble Ed Woodward som betalte den høyeste prisen for Superliga-annonseringen, og han gir seg i løpet av året – åtte år etter at han overtok som United-topp. Han tok og aksepterte skylden for Superliga-fiaskoen, men hvem vil erstatte ham? United hentet ikke inn en erstatter med en gang, men Richard Arnold er godt posisjonert.
Han kjenner klubben, snakker direkte med fans og er hovedforhandler i diskusjonene med sponsorer. Han holder også til på Old Trafford, i motsetning til Woodward som holdt til på United-kontorene i Mayfair i London. Arnold har imidlertid sagt lite om han virkelig ønsker jobben og alt bryderiet og hetsen som kommer med den.
Bjarte Valen
Annonse
Teksten under er hentet fra denne artikkelen om fornyelse av sponsorkontrakter.
Ingen skal være i tvil om Arnolds egenskaper og ferdigheter på det kommersielle markedet.
Ed Woodward får ofte ros for å selge inn sponsoravtaler til nuddel-partnere i Asia og motorolje i Gulfen, men i realiteten er det Arnold og hans team som drar inn avtalene. Da Manchester United fikk på plass en ti år lang utstyrsavtale med adidas fikk Woodward nok en gang mye av æren.
Etter det United-Supporteren kjenner til, deltok imidlertid Woodward bare på ett av møtene med adidas. Forhandlingene ble ledet av Arnold og de endte med sukess.
Fra en avtale med Nike på knappe 30 millioner pund i året, kan United gjennom adidas-avtalen bokføre 75millioner pund årlig.