Det er vanskelig å la være å trekke på smilebåndet når Wayne Rooney står side om side med Mr. Potato og reklamerer for Manchester Uniteds offisielle chipsleverandør fra Malaysia. Uniteds markedssjef, eller kommersielle direktør, Richard Arnold smiler også.
Men av en helt annen grunn.
Lysår foran resten
Faktum er at Mr. Potato, sammen med japanske malingprodusenter, chilensk rødvin og asiatiske nudler har gitt Manchester United et økonomisk fundament, en kommersiell grunnmur om du vil, til å hente Angel Di Maria, Luke Shaw, Ander Herrera, Daley Blind og Radamel Falcao, selv om sistnevnte foreløpig bare er på lån.
Annonse
Når Ed Woodward senere tirsdag legger frem regnskapstallene for 1. kvartal er det derfor spesielt én ting det er verdt å se etter.
Vil de mange offisielle samarbeidspartnerne som United har knyttet til seg, de mindre sponsorene som årlig bidrar med rundt to til fire millioner pund hver, forbli lojale nå som United ikke spiller Champions League?
Eller rettere sagt: Hvilken innvirkning vil det ha på rektutteringen av nye sponsorer at United ikke spiller Champions League?
Da United innførte en ny sponsorstrategi med regionale sponsorer som fikk eksklusive rettigheter i sine regioner, markerte det en helt ny måte å tenke kommersiell aktivitet på. United var først ute, og de er suverent størst på dette feltet blant samtlige klubber i hele verden.
Veksten har vært formidabel.
I 2006/07-sesongen mottok Manchester United i overkant av 100 millioner kroner fra regionale sponsoravtaler. Sist sesong var beløpet på nesten 700 millioner, og det har blitt mer enn fordoblet bare de siste tre årene.
Hverdagen uten Champions League
Uniteds inntekter fordeles i tre hovedkategorier.
Annonse
1. Match Day Revenue. Dette er kampdagrelaterte inntekter, herunder billetter og salg på stadion. Denne posten har holdt seg ganske stabil på i overkant av 100 millioner pund de siste fem årene, faktisk var den større i 2009 enn den var i 2014.
2. Tv-rettigheter. Inntekter fra de lukrative tv-avtalene fra Premier League og Champions League. Disse har også holdt seg forholdsvis stabile på i overkant av 100 millioner pund siden 2009. Sist sesong tjente United i overkant av 135 millioner pund som var fordelt på 90 millioner fra Premier League og 45 fra Champions League.
3. Kommersiell aktivitet. Det er her den store forskjellen ligger. For fem år siden, i 2009, hadde Manchester United kommersielle inntekter på 66 millioner pund. Etter den miserable fjorårssesongen var de samme inntektene kommet opp i 190 millioner pund. Det er nesten er tredobling av inntektene på fem år.
For fem år siden utgjorde Uniteds kommersielle inntekter under en fjerdedel av de samlede inntektene.
Etter denne sesongen vil de utgjøre over halvparten.
En rekke aviser har beregnet Uniteds inntektstap for inneværende sesong til å bli mellom 35 og 45 millioner pund ettersom forrige sesongs 7. plass ikke ga Champions League. Faktum er at det er nesten umulig å fastslå hva Uniteds inntekter ville vært. Det er nemlig stor forskjell på å bli slått ut i gruppespillet sammenlignet med å nå er kvartfinale slik United gjorde sist sesong.
Et estimat på 35-45 millioner pund, slik de fleste aviser, og United også for den slags skyld, har operert med, tilsier at United ville nådd en åttedelsfinale eller en kvartfinale. Skulle United ha røket ut i gruppespillet, slik tilfellet var i 2011/12-sesongen, ville beløpet vært mindre og trolig i underkant av 30 millioner pund. Skulle klubben ha nådd en semifinale hadde vi trolig oversteget 50 millioner. En finaleplass ville gitt over 60 milllioner pund.
Slik kan vi leke med tall og tenke hvis, dersom, og tenk om i det uendelige.
Annonse
Faktum er at United ikke spiller Champions League denne sesongen og det gjør at det er et gap på inntektssiden som må kompenseres.
Det er med andre ord ikke vanskelig å se at United, i det lange løp, har lukrative avtaler som langt på vei kan kompensere for sesonger der United eventuelt ikke skulle spille i Champions League.
Inntektene fra spill i Champions League er viktige for United, men i motsetning til hva tilfellet er for våre naboer i lyseblått og ligaleder Chelsea er United, i alle fall på kort sikt, ikke avhengige av dem.
Men de mange mindre avtalene er mer sårbare. Avtalene som inngås med kortere varighet og som ofte styres av ulike selskapers tidsbegrensede kommersielle fremstøt. Firmaene som velger å samarbeide med Manchester United vil ha best mulig eksponering, og mest mulig valuta for pengene.
Med andre ord, de ønsker at United ypper seg i sportslig selskap som de beste lagene i verden, i verdens mest lukrative klubbturnering, i Champions League. Fra 2011 til 2012 opplevde United en inntektsøkning på 15 prosent på denne typen avtaler. Fra 2012 til 2013 44 prosent og fra 2013 til 2014 ytterligere en økning på nesten 50 prosent.
Når United står uten deltakelse i verdens mest berømte klubbturnering, kan det ha en effekt på disse avtalene. Vi vet ikke den hele og fulle effekten før etter sesongen, men når Ed Woodward legger frem regnskapet for første kvartal i dag (1. juli – 30 september) kan vi trolig se en trend, og den er denne trenden Uniteds kommersielle sjefer vil være opptatte av.
Neste sesong vil det koste langt mer.
Men selv om United ikke skulle spille Champions League neste sesong heller, vil det neppe være en kortsiktig krise under oppseiling. De mange mindre sponsoravtalene sørger for å tette store deler av inntektsgapet. Men om disse også stagnerer, eller verste fall forsvinner, vil varsellampene på Old Trafford for alvor begynne å blinke.
Tidenes dyreste sommer, og den første sesongen uten Champions League-fotball, vil gi United en økonomisk smell når status gjøres opp for inneværende regnskapsår.
Men hvor stor, eller liten for den slags skyld, smellen blir, avhenger i stor grad om United fortsetter å være lokomotivet i europeisk klubbfotball hva regionale sponsoravtaler angår.
Over to you Ed…
Annonse
Fotnote: United kunne vise til fem nye sponsoravtaler og en liten økning i inntektene da de la frem kvartalsregnskapet. 10 nye sponsoravtaler ville vært oppsiktsvekkende. Ingen ville vært ille. Nå havnet det hele midt i mellom – noe som viser at merkevaren enn så lenge står fjellstøtt – selv uten Champions League-fotball. Les mer om regnskapet som ble lagt frem her.