Verdifall på $1.000.000.000: Slik har United reagert

Prisen på Manchester Uniteds A-aksjer har falt med nesten 35 prosent bare den siste måneden. Nå har klubben satt av 35 millioner dollar for å trygge verdien av klubben. Vi forklarer hvorfor og hvilke konsekvenser som nå kan ramme United, både på kort og lang sikt.

Publisert Sist oppdatert

Verdien på Manchester United har falt med over 1 milliard dollar etter at A-aksjene som omsettes på det åpne markedet nådde den laveste kursen siden 2012 mandag ettermiddag.

LES OGSÅ: Folkehelseinstitutets fakta om coronaviruset

Likevel vil det, på kort sikt, ikke ha de dramatiske konsekvensene for Manchester United som tallene i utgangpunktet skulle tilsi.

Her forklarer vi hvorfor, og vi starter med å se det i et langsiktig perspektiv: 

Dette er forskjellen på A- og B-aksjer i United:

A-aksjer: Det er disse aksjene som er tilgjengelig på New York-børsen og som handles på det åpne markedet. Hvem som helst kan kjøpe disste aksjene, og dersom Glazer-familien selger sine A-aksjer eller B-aksjer vil de umiddelbart bli, om nødvendig, omgjort til A-aksjer. A-aksjene gir én stemme per aksje.  

B-aksjer: Disse kan kun eies av Glazer-familien som Uniteds hovedaksjonærer. Disse er ekstra verdifulle fordi B-aksjene gir 10 stemmer per aksje, og Glazer-familiens medlemmer kan derfor selge unna en betydelig mengde av sine aksjer og likevel kontrollene Manchester United. Det er også dette de har gjort.   

Mandag 16. mars hadde Manchester Uniteds A-aksjer falt til 12.29 amerikanske dollar (USD).

Det er den laveste kursen som har blitt registrert på aksjene som er tilgjengelige på det åpne markedet på syv og et halvt år.

HAR TATT GREP: Ed Woodward og Avram Glazer har sammen med resten av Manchester United-styret tatt grep for å hindre at aksjeprisen til United faller ytterligere.

 

23. oktober 2012, drøye to måneder etter at United gikk på børs 10. august, falt  aksjeprisen til et bunnpunkt på 12.25 USD.

Den gangen hadde Manchester United en omsetning på i overkant av 320 millioner pund, kommersielle inntekter på 117,6 millioner pund og en gjeldsbyrde på 436,9 millioner pund, og markedet reagerte med usikkerhet på lønnsomheten til United som investeringsobjekt.

Aksjeprisen fulgte Uniteds utvikling

Betydelige sponsoravtaler, enorme TV-inntekter og en stadig større fanbase verden over har gjort at Uniteds kommersielle inntekter har økt til ca 280 millioner pund.

United hadde i fjor en omsetning på drøye 627 millioner pund.

SATT PÅ VENT: Andreas Pereira gratuleres av Fred og Victor Lindelöf etter scoringen mot LASK i Europa League i det som er den siste kampen United spilte før coronaviruset satte en stopper for all fotball.

Det har for lengst sendt et signal til markedet om Uniteds økonomiske bærekraft og slagkraft. Under normale omstendigheter skulle derfor aksjeprosen ha vært langt høyere nå.

Noe den også var relativt nylig. 

I april 2018 nådde A-aksjen sitt foreløpige høydepunkt da den ble omsatt for 25,90 USD, og så sent som i januar i år var prisen 20,35 USD per A-aksje.

Konsekvensene av coronaviruset eller COVID-19 har imidlertid endret alt. 

Bedrifter verden over blør, aksjekursen for den overveldende majoritet av børsnoterte selskaper verden over har stupt, og fotballklubber er på ingen måte skjermet fra dette fallet.

Men det er først og fremst investorene som sitter på A-aksjer som har tapt, ikke selve Manchester United.

I alle fall ikke på kort sikt, selv om det kan ha store ringvirkninger på lang sikt, men det skal vi komme tilbake til lenger ned i saken.

Ønsker å stanse et videre fall

United-styret iverksatte nylig et tiltak med umiddelbar effekt for å begrense et videre fall av aksjeprisen gjennom et tilbakekjøpsprogram av A-aksjer, eller et «share repurchase program».

VAR I KNALLFORM: United-spillerne jubler for Scott McTominays scoring mot Manchester City. United hadde virkelig funnet storformen før den ufrivillige pausen. Når fotballen igjen vil rulle er det ingen som vet, men anslagene fra UEFA om at man ønsker at ligaen blir ferdigspilt innen utgangen av juni virker veldig optimistisk.

Styret har i første omgang satt av 35 millioner dollar til dette. I klartekst betyr dette at Manchester United kjøper tilbake A-aksjer fra markedet. Selv om klubben ikke har forpliktet seg til å kjøpe et bestemt antall aksjer, er det altså satt av inntil 35 millioner USD for å gjøre det. 

Hvorfor? 

At selskaper kjøper tilbake aksjer i sine egne selskaper sender vanligvis ut et positivt signal i markedet.

Det betyr som regel at ledelsen i selskapet mener at den relle aksjeprisen er for lav, noe den definitivt er i Uniteds tilfelle nå.

Ved å kjøpe tilbake aksjer tar man dem også ut av det åpne markedet for en stund, sørger for at det er færre aksjer i omløp og dermed bidrar til å øke aksjeprisen. Markedsmekanismene om tilbud og etterspørsel trer med andre ord i kraft.

Den effekten har United-styrets strategi også hatt ettersom prisen på A-aksjen nå har steget til ca 13,5 USD.   

Det sender også et positivt signal til markedet om at United har kapital til å gjennomføre et slikt tiltak. 

Stor usikkerhet

Et tilbakekjøpsprogram av den typen United nå har lansert, har også en risiko.

Dette er stort sett en  type tiltak som settes i verk i unntakstilfeller, og som kan sende ut et signal om en manglende fremtidig vekst for selskapet.

I likhet med fotballklubber flest vil Manchester United naturligvis merke konsekvensene av coronaviruset.

Ingen kamper blir spilt, United vil ikke få de vanlige inntektene fra kampdag, omsetningen av United-relaterte produkter vil gå ned ettersom færre kjøper produktene på verdensbasis og det hersker usikkerhet om hvordan fordelingen av de enorme TV-inntektene fra Premier league og UEFA vil bli.

Men selve verdien av klubben på børsen vil ikke bli Manchester Uniteds største problem i tiden som kommer.  

STILLE: Akkurat nå er aktiviteten på Old Trafford minimal, men Kieran Maguire som er en av Storbritannias fremste eksperter på fotballøkonomi, sier United er bedre rustet enn klubber flest til å håndtere krisen man nå er inne i.

– Disse aksjene er allerede i tilfeldige aksjonærers eie enten de er hedgefunds, eller private investorer og vil ha liten innflytelse for Manchester United med mindre klubben skal foreta grep for å øke kontantstrømmen, forklarer Kieran Maguire regnes som en av Storbritannias fremste eksperter på fotballøkonomi til Manchester Evening News.

Han nevner en eventuell utbygging, oppgradering av Old Trafford eller AON Training Complex i Carrington som et mulig tenkt scenario. 

– Dersom klubben hadde ønsket å selge aksjer for finansiere en slik oppgradering ville det vært et problem om man fikk 13 dollar og ikke 19 eller 20 dollar per aksje, påpeker han.

Samtidig legger han til:

– United er en suksessfull bedrift i et historisk perspektiv og jeg forventer at det vil bli gjeldende når fotballen igjen ruller.

Ekstremt krevende fremtid

På sikt kan imidlertid den ustabile verdensøkonomien skape problemer for Manchester United på samme måte som for selskaper flest.

Det er umulig å fastslå de endelige konsekvensene av utbruddet av coronaviruset, men vi ser allerede land etter land lansere krisepakker for å forhindre en storstilt bedriftsdød.

MÅ SITTE HJEMME: Den trofaste United-fansen har viktigere ting enn fotball å tenke på nå, men en dag skal fotballen rulle igjen og da vil den igjen spille en sentral rolle i millioner av fans sine liv.

Manchester United er allerede i gang med å skaffe en ny draktsponsor når den nåvrende avtalen med General Motors sitt bilmerke Chevrolet går ut etter neste sesong. Denne avtalen sikrer i dag United rundt 56 millioner pund i året, og i den neste avtaleperioden skal United ha siktet seg inn på rundt 70 millioner pund.

Det kan imidlertid vise seg å bli svært krevende, særlig i et asiatisk marked der United har opplevd den sterkeste økningen i antall fans. 

I en tid der millioner av bedrifter verden over kjemper med nebb og klør for å overleve, kan det blitt sett på som et veldig uheldig signal om en bedrift som sier opp ansatte plutselig gå tungt inn på sponsorsiden i en fotbllklubb.

– Det vil bli en kortsiktig utfordring for Manchester United med tanke på den jevne kontantstrømmen, men United er populære blant sponsorer og TV-selskaper og er bedre rustet enn de fleste til å takle dette, sier Maguire. 

Powered by Labrador CMS