For elleve år siden møtte Ed Woodward og Richard Arnold Glazer-familien. Sammen la de ambisiøse planer som ledet ut i en klar målsetting. Manchester United skulle bli verdens mest innbringende fotballklubb.
Planene ble møtt med skepsis og har vært kritisert for å være både kyniske og urealistiske, men i løpet av et innholdsrikt tiår både på og utenfor banen, har Woodward og Arnold sørget for at de kommersielle inntektene til United har blitt nesten seksdoblet.
Men hvilke medhjelpere har de to som nå styrer det meste av det som skjer i United sammen med eierfamilien Glazer?
Glazer-familien får en ny venn
Brødrene Avram og Joel Glazer er, sammen med Uniteds øverste administrative sjef Ed Woodward, de som oftest omtales i media i United-ledelsen. Richard Arnolds navn dukker som regel opp når United knytter til seg en ny samarbeidsartner.
Annonse
Men tett på dem sitter det flere viktige støttespillere du trolig aldri har hørt om.
Før nå.
Basert på fortrolige samtaler med svært god kilder, kan united.no nå gi deg et unikt innblikk i nøkkelpersonene i klubben.
Vi viser hvem som bestemmer hva og gir deg oversikten over Glazer-familiens selskaper som styrer virksomheten «Manchester United PLC».
Mens brødrene Avram og Joel Glazer i hovedsak har styrt Manchester United på vegne av den amerikanske eierfamilien, har Ed Woodward det overordnede ansvaret på Old Trafford.
Men bak trioen som tar de største og viktigste beslutningene i United er det en rekke personer du trolig aldri har hørt om, men som likevel er svært verdifulle for Manchester United.
Malcolm Glazer var den mediesky forretningsmannen som brått ble det store samtaleemnet blant United-fansen i 2005 da det ble klart at han hadde intensjoner om kjøpe Manchester United ved hjelp av store låneopptak.
Etter det united.no kjenner til var det imidlertid ikke Malcolm Glazer selv, men sønnene Joel og Avram, som var initiativtakerne til oppkjøpet. De to handlet på vegne av familien og har også gjort det siden.
Annonse
I 2005 blir Glazer-familien kjent med Ed Woodward som på dette tidspunktet er en fremtredende investeringsrådgiver for finansgigaten JP Morgan.
Selskapet, og Woodward, bistår Glazer-familien i forbindelse med oppkjøpet av United, og til tross for at han bare var 33 år gammel imponerte Woodward de fremtidige United-eierne såpass at de kort tid etter tilbød ham jobben med å styre kapitalstrukturen i United.
Bare to år etter, i 2007, fikk Woodward ansvaret for å lede de kommersielle og mediarelaterte aktivitetene i United.
Noe av det første Woodward gjør viser seg å være en genistrek.
Han kontakter en gammel venn og kollega.
Et kommersielt dynasti blir til
I 2009, etter kun to år i jobben, lanserer Woodward en dristig spådom som får mange bransjeeksperter til å riste på hodet.
Woodward er nemlig sikker på at Uniteds kommersielle inntekter vil vokse så mye at de i nær fremtid vil bli like store som inntektene fra billettsalg og tv-rettigheter til sammen.
Annonse
Til tross for skepsisen han blir møtt med får Woodward rett, mye takket være trumfkortet han hadde i ermet og som få utenforstående skjønte betydningen av.
Trumfkortet kommer i form av hans gamle venn og tidligere kollega Richard Arnold.
Woodward henter Arnold til klubben som kommersiell direktør i 2007 og så snart Arnold har sluttet seg til klubben tar han, Woodward og brødrene Joel og Avram Glazer fatt på den møysommelige jobben med å gjøre Manchester United mer attraktive for potensielle investorer og samarbeidspartnere.
I seks måneder jobber kvartetten intenst med å legge en klar strategi for hvordan United skal bli verdens ledende kommersielle fotballklubb.
Alt de fire foretar seg er bevisst og nøye planlagt, og de ambisiøse planene bærer frukter.
United knytter til seg sponsorer fra alle verdens hjørner med sine regionale sponsoravtaler. I tillegg blir de største sponsoravtalene, som utstyrsleverandør og draktsponsor, betydelig større.
Som united.nos oversikt viser har Uniteds kommersielle inntekter nesten blitt seksdoblet i perioden 2004 til 2018.
Foruten Glazer-familien, med brødrene Joel og Avram i spissen, er det Ed Woodward og Richard Arnold som i dag styrer det som skjer i Manchester United.
Woodward sitter med det overordnede ansvaret på Old Trafford på vegne av eierne, og det inkluderer alle større fotballrelaterte avgjørelser som blant annet ansettelser eller avskjedigelse av managere.
Han har også det avgjørende ordet om United som klubb skal råde eierne til å bruke penger på en bestemt overgang, som oftest basert på et ønske fra manageren.
Alt vi gjør er å selge diamanter. Vi lager ikke diamantene, for de har blitt laget gjennom en 135 år lang historie med denne klubben og dens spillere.Ed Woodward i 2014
Etter det united.no kjenner til var det han, og ikke eierne, som sa endelig nei til å hente en ny midtstopper i sommer.
Annonse
United har et eget fotballstyre der blant annet Sir Alex Ferguson, Sir Bobby Charlton og David Gill sitter, men etter det united.no erfarer har dette styret ingen innflytelse på spillerlogistikk og har ikke avholdt et eneste formelt møte de siste tre årene.
Spørsmålet er hvem Woodward da rådfører seg med før han eventuelt gir klarsignal og anbefaler eierne å investere i nye spillere basert på ønske fra manageren. Det er en kjensgjerning at Woodward, etter det famøse overgangsvinduet sommeren 2013, har knyttet flere fremstående agenter tettere til seg.
Noen ganger er imidlertid selv det ikke tilstrekkelig.
Slik endte Fred i United
Tidlig på morgenkvisten 22. august legger Manchester Uniteds egen hjemmeside, Manutd.com, ut et utdrag fra et intervju med Frederico Rodrigues de Paula Santos.
Uniteds nye brasilianske midtbanespiller, langt bedre kjent som bare Fred, forklarer hvordan den tidligere Arsenal-spilleren Gilberto Silva bistod med råd i forbindelse med overgangen til United.
– Han skrøt av klubben. Da han fikk muligheten til å snakke med José Mourinho og andre personer i United-ledelsen, tok vi avgjørelsen sammen om at jeg skulle komme hit, forteller Fred.
Drøye 16 år i forveien, under VM-finalen mot Tyskland på International Stadium i Yokohama i 2002, utgjør nettopp Gilberto Silva Brasils sentrale midtbane sammen med Kleberson.
Duoen er ikke blant de største navnene på Brasils VM-vinnende stjernegalleri, men de imponerer.
Snart finner begge veien til Premier League.
Silva blir en del av Arsenals «Invincibles», mens Kleberson blir United-spiller året etter VM-triumfen.
13. august 2003 presenteres brasilianeren, av mange stemplet som en av Sir Alex Fergusons største feilinvesteringer, som United-spiller. Kontrastene i skjebnen til spilleren som presenteres samtidig med Kleberson, kunne knapt vært større.
Annonse
Spilleren, som poserer til ære for fotografene sammen med den brasilianske VM-vinneren, blir nemlig et av skottens desidert beste kjøp i løpet av sine drøye 26 år som United-sjef.
Han heter Cristiano Ronaldo.
Det finnes like mange teorier og forklaringer som det finnes meninger på hva som gikk galt for Kleberson i United. I forkant av overgangen til United hadde landsmannen Ronaldinho gjort sitt for å overbevise landsmannen om at Manchester United var den rette klubben å dra til. Ronaldinho var selv på vei til United, og ønsket å få med seg Kleberson. Ronaldinho endret imidlertid mening i tolvte time og signerte for Barcelona i stedet.
Og mens Ronaldinho sprudlet for den katalanske storklubben, hadde Kleberson en tøff til i Manchester. Han slet med språket, med tilpasningen til Premier League og med skader.
Silva, som i likhet med Fred, kommer fra den brasilianske delstaten Minas Gerais, møtte Fred gjennom en felles bekjent i 2017. Kort tid etter fortalte Fred til Gilberto at fem år i Shakhtar Donetsk og Ukrainia var nok.
Han ønsket en overgang, og øverst på ønskelisten stod Premier League.
Gilberto Silva, som sammen med landsmannen Fábio Mello, hadde etablert et eget rådgivingsselskap for fotballspillere, var fast bestemt på at Fred ikke skal gå i den samme fellen som landsmannen Kleberson gjorde.
Han rådet derfor Fred til å lære seg engelsk og ta til seg den britiske kulturen. Fred linkes til klubber både i Europa og i England. Manchester City er interessert, men på det tidspunktet den kommende ligamesteren signaliserer sin interesse, er ikke Shakhtar Donetsk villige til å selge.
Våren 2018 blir linken til Manchester United stadig sterkere.
En rekke engelske aviser rapporterer at Freds agent Gilberto Silva er i samtaler med United med tanke på en overgang for Fred.
Koblingen til United er riktig, men de engelske avisene bommer med én vesentlig detalj. Gilberto Silva har riktignok fungert som en rådgiver for Fred, men han er ikke Freds agent. Det er det Special1Agency som er, med selskapets grunnlegger Anton Astafiev i spissen.
Det skal vise seg å være en vesentlig forskjell i denne overgangen.
Manchester United-ledelsen er klare over den sterke forbindelsen mellom Fred og hans rådgiver Gilberto Silva og mener den tidligere Arsenal-spilleren sitter på nøkkelen til å få i havn overgangen for Fred.
United engasjerer derfor det London-baserte agentselskapet Base Soccer for å forhandle frem overgangen. Selskapet representerte Gilberto Silva som Arsenal-spiller og hyrer nå nevnte Silva for å forhandle frem en overgang med Fred og hans agent på vegne av United.
Et uvanlig grep, som av noen eksperter United har snakket med, beskrives som etisk betenkelig.
Men det lykkes.
En ukjent, men viktig tallknuser
Woodward er også ansvarlig for å ta de store strategiske avgjørelsene som gjeldshåndtering, aksjesalg og refinansiering.
Dette var oppgaver han hadde også før han overtok jobben til David Gill som Uniteds øverste administrative leder i 2013.
Richard Arnold har i realiteten minimal eller ingen innflytelse på den delen av Manchester United som omhandler fotball.
Ansvarsområdet hans har ingenting med den daglige aktiviteten på Carrington å gjøre.
Ei heller er han involvert i overganger eller ansettelse av manager.
Som Group Managing Director, og tidligere kommersiell direktør, er det meste annet av den daglige driften av klubben på underlagt Arnold, som har et særlig fokus på den kommersielle delen av United.
Ed Woodward blir ofte kreditert for Uniteds mange lukrative sponsoravtaler, men i realiteten er det Richard Arnold og hans stab som fremforhandler disse.
Mens Woodwards hovedansvar er det finansielle, tar Arnold seg av det kommersielle. I Uniteds struktur skilles de to ansvarsområdene seg klart fra hverandre.
I tillegg til Glazer-familien, Woodward, Arnold og tre uavhengige direktører, som først og fremst sitter i styret i kraft av å være finansielle rådgivere, er det én person som sitter i styret som de færreste har hørt om.
I 2016 ble Cliff Baty ansatt som Chief Financial Officer (CFO). Baty jobbet elleve år i revisjonsselskapet EY (tidligere kjent som Ernest & Young) før han fikk en ledende stilling hos bookmakeren Ladbrokes.
I United er det han som har rollen som tallknuseren og gir sine råd til ledelsen og eierne. Hvor mye vil det koste å bygge ut Sir Bobby Charlton Stand? Har klubben råd? Om ja, bør det skje med egenkapital eller låneopptak?
Baty er en svært viktig person i United-ledelsen og hans vurderinger tillegges stor vekt før viktige økonomiske beslutninger blir tatt.
Sannsynligvis er Baty den viktigste personen i Manchester United som folk flest ikke har hørt om.
Baty var i en årrekke Newcastle-fan, hadde sesongkort på St. James’ Park i flere sesonger og vet hva det vil si å være fan av en klubb med en omstridt eier. Mye tyder imidlertid på at Batys kjærlighet til ett United-lag er i ferd med å bli overført til et annet.
– Det er ikke mulig å tilbringe så mye tid i en klubb som dette og ikke bli forelsket i den. Jeg lærer mye om klubbens historie og hva klubben utretter i samfunnet. Jeg er en Manchester United-supporter nå, sa han i et intervju med EY sin hjemmeside.
Gir råd til Mourinho
Mens den øverste ledelsen i United har sin medhjelper som de færreste har hørt om, har manager José Mourinho også sin.
Foruten sitt eget trenerteam får Mourinho uvurderlig hjelp av Alan Dawson. Den formelle tittelen hans, «Group Operations Director», kan virke noe ullen, men Dawson er på sett og vis Mourinhos tallknuser på et lignende vis som Cliff Baty er det for ledelsen.
Dawson, som har militær bakgrunn fra Royal Air Force, er mannen som studerer spillere og utarbeider rapporter basert på tall og statistikker.
Det er hans oppgave å finstudere statistikken til både nåværende og potensielle fremtidige spillere. Hvor mange vellykkede hodedueller vinner en bestemt midtstopper? Hvor mange taklinger vinner han? Hva med vellykkede pasninger og antall dueller som vinnes?
Statistikken han utarbeider er, sammen med rapportene fra Uniteds mange speidere rundt om i verden, en sentral del av grunnlaget når José Mourinho setter seg ned med sjefsspeider Jim Lawlor og sjefen for det globale speidernettverket til United, Marcel Bout, for å utarbeide en liste over spillere de ønsker å hente.
Når United ønsker å innlede forhandlinger med en klubb eller en spiller er det som regel den tidligere finansmannen Matt Judge som nå gjør det på vegne av klubben. Tidligere var det Woodward som gjorde dette.
Dawson fungerte også som et bindeledd mellom Mourinho og Woodward, om enn ikke i en like tydelig rolle som en eventuell ny sportsdirektør, eller fotballdirektør vil gjøre.
Dawson var tidligere «Tour Operations Director» med ansvaret for å legge forholdene til rette for Uniteds «preseason»-turer. Etter det united.no kjenner til har Dawson fremdeles det overordnede ansvaret for at Uniteds bortekamper planlegges til det beste for alle parter.
Når United drar på bortekamp i Europa er som regel førstelaget og støtteapparatet innlosjert på ett hotell, klubbens øvrige ansatte (som MUTV) på et annet, mens sponsorer og samarbeidspartnere er på et tredje.
Denne løsningen er valgt for å beskytte spillertroppen og støtteapparatet og gi dem de beste mulighetene til å fokusere på det sportslige.
Ny kvinne i ledelsen
Collette Roche er klubbens nye COO (Chief Operating Officer).
Aldri før har United hatt en kvinnelig ansatt så høyt oppe i klubbens hierarki. Hun kommer fra jobben som leder for Manchester Airport Group som eier tre flyplasser i Storbritannia.
Hun skal, etter det united.no erfarer, overta mange av oppgavene som i dag faller inn under Richard Arnolds ansvarsområde.
Dette grepet er gjort for å kunne frigjøre Arnold til å fokusere på den kommersielle biten i enda større grad.
Uniteds fremtidige kommersielle appell vil til syvende og sist bli avgjort av om klubben kan vinne Premier League og Champions LeagueProfessor Simon Chadwick
Og for å understreke hvilken rivende utvkling Manchester United og Premier League har hatt under Glazer-familiens eierskap er Patrick Stewart, sjefsjurist i United, et godt eksempel.
Fra 2001 til 2006 jobbet han i TEAM Marketing som er UEFAs markedsføringsbyrå for Champions League. Da han fikk jobben i United ble han den første advokaten som ble heltidsansatt av en fotballklubb i Storbritannia.
I dag, 12 år senere, leder han en stab på hele elleve jurister i klubben.
– Nyter godt av gamle meritter
Ed Woodward har gjentatte ganger sagt at Manchester United vil kunne dra i land store sponsoravtaler selv om klubben ikke vinner troféer.
Simon Chadwick er professor i idrettsøkonomi ved universitetet i Salford og gir bare Woodward delvis rett.
– På kort sikt ønsker Woodward å skille mellom sportslige resultater og kommersielle resultater. Det gjør han for å overbevise markedet om at Manchester United uansett vil forbli en attraktiv klubb. Men klubbens sponsoravtaler bygger nå først og fremst på resultater fra fortiden, og jeg er overbevist om at United håper, og har som mål, at nye sponsoravtaler i fremtiden også vil være forankret i fersk sportslig suksess, sier Chadwick.
Og oppsummerer med følgende konklusjon:
– Uniteds fremtidige kommersielle appell vil til syvende og sist bli avgjort av om klubben kan vinne Premier League og Champions League, sier han til united.no.