Var i dialog med norsk hovedsponsor

Strandet først da den vanvittige avtalen med Chevrolet ble underskrevet.

Publisert Sist oppdatert

Rett før denne sesongen startet ble det klart at Chevrolet blir Uniteds nye hovedsponsor fra sommeren 2014. Avtalen strekker seg over sju år, og selv om tallene aldri er offentliggjort er det blitt meldt av enkelte at United faktisk kan håve inn opp mot 357 millioner pund fra Chevrolet i løpet av de sju årene.

Da er det kanskje ikke så rart at United endte med en amerikansk samarbeidspartner denne gangen.

Men klubben var også i dialog med med et norsk alternativ.

Det innrømmer Jan Kvalheim overfor united.no.

Kan du si noe om forarbeidet og seriøsiteten i det, både for United sin del og den norske aktøren?

– Ideen kom for over ett år siden og det ble jobbet med dette prosjektet i ca. ett års tid, men prosjektet røk da Man Utd signerte med Chevrolet. Jeg kan bekrefte at jeg hadde møter med Manchester United, men kan dessverre ikke si noe om prosjektet utover dette. Jeg har signert en taushetserklæring med United vedrørende at jeg ikke kan kommentere aktøren, summer og liknende.

Hvordan opplevde du United?

– Jeg har kun positive ting å si om prosessen/dialogen med Manchester United, og de fremstår selvsagt som en meget profesjonelt drevet klubb.

Tok de det på alvor?

– Ja jeg følte absolutt at de tok dette på alvor og hadde først mailkontakt, før det ble møte og jeg tror ikke de hadde gitt meg dette møtet dersom de ikke hadde sett på dette som en seriøs henvendelse.

Hvor langt var du med i prosessen og hvor nært var det?

– Dette var et enormt ambisiøst prosjekt og det er vanskelig å svare på dette uten å komme inn på detaljer som jeg ikke kan svare på. Jeg tror nok uansett det hadde blitt vanskelig å gått «all the way» med dette prosjektet av forskjellige grunner..

Hva strandet det på?

– Prosjektet røk da Manchester United signerte med Chevrolet for 2014 til 2021, sier Kvalheim.

Det er imidlertid ikke første gang United ser til Norge på sponsorsiden.

For tre år siden meldte NRK at United kontaktet StatoilHydro for å undersøke om de kunne være interessert i å bli Uniteds nye hovedsponsor, men det norske selskapet takket nei.

– Det hadde vært fantastisk moro å slå til på dette, men en slik handling kunne vi ikke forsvart overfor våre aksjonærer. Det hadde kostet oss mellom 500-600 millioner kroner i året, sa kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum i StatoilHydro til NRK.no den gangen.

Powered by Labrador CMS