Derfor ventet Glazers tålmodig på sin nye mann

Han hadde en viktig rolle da Nike kapret store markedsandeler fra adidas. Nå har Charlie Brooks takket ja til å bli Uniteds nye kommunikasjonsdirektør.

Publisert Sist oppdatert

Det har tatt tid for Manchester United å erstatte kommunikasjonsdirektør Phil Townsend som allerede i desember sa opp jobben sin i United til fordel for jobben som «Managing director of communications» i UEFA.

I sommer virket savnet av en dreven kommunikasjonsstrateg spesielt åpenbart etter den negative omtalen av klubben og en angivelig mislykket jakt på nye spillere.

VENTET TÅLMODIG: Charlie Brooks kommer fra Nike til United. Glazer-familien skal ha ventet tålmodig på å finne den rette kandidaten til å etterfølge Phil Townsend i United.

Men samtidig som United fikk kritikk for ikke å ha erstattet Townsend på et tidligere tidspunkt, var Uniteds amerikanske eiere fast bestemt på å vente på den rette personen.

Nå har tålmodigheten betalt seg.

La listen svært høyt

Manchester United har ikke bekreftet nyheten, men united.no vet at Charlie Brooks har takket ja til rollen som kommunikasjonsdirektør i United og vil starte i sin nye jobb i midten av oktober.

Han er i dag visepresident i kommunikasjonsavdelingen til Nike Direct med base i USA, nærmere bestemt i Portland i delstaten Oregon.

United.no kjenner til at de to brødrene Avram og Joel Glazer selv skal ha involvert seg i jakten på Townsends etterfølger, og skal ha uttrykt et klart ønske om at de var villige til å smøre seg med tålmodighet for å få den beste personen inn i jobben.

En annen grunn til at det kan ha drøyet med å få en ny kommunikasjonsdirektør på plass, er at de kandidatene som er aktuelle for en slik stilling som regel har lange oppsigelsestider, gjerne på opp mot et halvt år.

Rollen som kommunikasjonsdirektør er en rolle som er i konstant utvikling og særlig i Manchester United stilles skyhøye krav til en slik stilling.

STOR PÅGANG: Uniteds spillere er svært ettertraktede intervjuobjekter og ofte må journalistene vente lenge på å få dybdeintervjuer med dem. United-Supporteren er en av få mediene som regelmessig får eksklusiv tilgang. Her snakker Ander Herrera med United-Supporterens Eivind Brennhovd Holth på Carrington.

Den nye kommunikasjonsdirektøren skal ikke bare ha det overordnede ansvar for klubbens mediestrategi overfor presse og sosiale medier.

Denne personen skal også være sentral i å forsterke merkevaren Manchester United, ha inngående kjennskap til økonomi og Uniteds virksomhet på børsen, og vedkommende skal kjenne markedet så inngående at han kan planlegge større strategiske grep overfor blant andre sponsorer.

Avram og Joel Glazer, de to brødrene som står for den overordnede styringen av Manchester United på vegne av Glazer-familien, la listen svært høyt da de jaktet på Townsends erstatter.

Når Brooks nå har takket ja til jobben i United, har Glazer fått mannen de mener vil utføre disse oppgavene bedre enn noen andre.

Folk som kjenner til Brooks, som united.no har vært i kontakt med, beskriver ham i esktremt positive ordelag og betegner ansettelsen som et «glimrende grep».

Balansegang

Brooks har jobbet i PR-avdelingene til Nike i 17 år. I denne perioden har Nike tatt store markedsandeler fra adidas som tidligere var den klart dominerende utstyrsleverandøren i europeisk fotball.

Nike så viktigheten av å markere seg på fotballfronten i kampen mot adidas om de viktige markedsandelene skulle vinnes. I tre av de seks siste verdensmesterskapene har verdensmesteren spilt i drakter fra adidas, men Nikes innkasserte sin første betydelige seier da selskapets første store flaggskip, Brasil, ble verdensmester i 2002.

VERDENSMESTER: Paul Pogba og Frankrike slo Kroatia i VM-finalen som også ble en triumf for Nike som var utstyrsleverandren til begge nasjonene.

I sommer spilte tre av de fire semifinalistene, og begge finalistene, i Nike-drakter.

Det er knyttet store forventninger til hva PR-strategen Brooks kan tilføre United.

«Vi er et av de mest populære og suksessfulle idrettslagene i verden», skriver Manchester United på klubbens egne hjemmesider.

Men klubben er også en finansiell gigant innen idrettsverden.

Nylig anslo det amerikanske finanstidsskriftet Forbes verdien på United til 4,8 milliarder dollar, noe som i sin tur gjør Manchester United til verdens mest verdifulle idrettslag sammen med Dallas Cowboys.

Men med kommersielle inntekter på omlag 280 millioner pund, ganske nøyaktig det dobbelte av Liverpool og Chelsea, er det også en tøff kamp for å tekkes sponsorer og samarbeidspartnere.

Da Louis van Gaal for første gang ledet United-troppen på sommerturen til USA i 2014 var Uniteds samlede reisefølge, med spillere, ansatte, klubbambassadører og samarbeidspartnere på ca 260 personer.

United trengte seks store busser på å frakte delegasjonen til kampen mot Inter.

Til sammenligning var Inters reisefølge på knappe 60 personer og alle fikk plass i én og samme buss.

Interessen for United har ikke blitt mindre med årene og United.no kjenner til at både Louis Van Gaal og José Mourinho har strukket seg langt for å beskytte spillergruppen fra for mange utenomsportslige oppdrag.

Når United er på reise, først og fremst i Champions League, er det derfor helt vanlig at klubben benytter seg av tre ulike hoteller. Ett for laget og apparatet rundt, et for klubbens øvrige ansatte og ett for sponsorer og samarbeidspartnere.

Den nye kommunikasjonsdirektøren Charlie Brooks vil få en stor utfordring i hendene. Han må sørge for å få den rette balansegangen, slik at alle parter får en løsning de kan leve med, samtidig som han skal være med å gi United et løft på flere ulike felt.

Det blir en ekstremt krevende jobb, men Glazer-familien har åpenbart funnet mannen de mener vil mestre jobben.

Powered by Labrador CMS