Men i en tid der både fansen, næringslivet og ikke minst Manchester United selv blør, er det signaleffekten som er det mest provoserende.
En kan nesten undre seg over om det er mulig å gå mer i utakt med egne supportere enn det Glazer-familien nå gjør.
Annonse
United fremstod særdeles eksemplarisk under de første månedene av corona-pandemien. Kontrasten til aksjeutbyttet som nå hentes ut kunne knapt vært større.
En drøy time etter at Manchester United hadde presentert årsregnskapet, som viste en smell på nesten halvannen milliarder kroner, fikk Uniteds kommersielle direktør Richard Arnold muligheten til å si noe positivt om «merkevaren» Manchester United på en telefonkonferanse med investorer og forretningsforbindelser.
Vanligvis pleier Arnold å benytte denne anledningen til sporenstreks å snakke varmt om Uniteds suverene posisjon på sosiale medier og tiltrekningskraft på sponsorer.
Onsdag valgte han en annen strategi.
Han snakket om hvordan Manchester United hadde samarbeidet med MU Foundation for å hjelpe vanskeligstilte familier gjennom corona-pandemien.
Han snakket om Uniteds støtte til det britiske helsevesenet NHS, og hvordan klubben har støttet skoler, supporterklubber og Food Banks, som har delt ut gratis måltider til trengende.
Han trakk naturligvis også frem Marcus Rashford.
MBE Marcus Rashford, faktisk.
All PR er god PR sies det. Glazer-familien gjør nå sitt ytterste for å motbevise den påstanden.
Ikke fordi den unge angriperen scoret et vakkert vinnermål mot PSG i Paris tirsdag kveld, men fordi Rashford har gjort både klubben og supporterne stolte i sin kamp for at vanskeligstilte barn ikke skal gå sultne.
Annonse
Til og med Dronningen hedret ham for arbeidet.
Arnolds budskap var derfor ikke bare tomme ord.
United fremstod på en særdeles eksemplarisk måte under de første månedene av corona-pandemien.
Mandag kom min datter på åtte år hjem fra skolen med hjemmelekse. Hun hadde fått i oppgave å skrive om en person som inspirerte henne.
Jeg tror mange barn ville gjort det samme. I en vanskelig tid der vi alle føler på frustrasjonen som råder, har Uniteds unge angrepsstjerne vært et solid lyspunkt i en ellers bekmørk situasjon.
All PR er god PR sies det.
Annonse
Glazer-familien gjør nå sitt ytterste for å motbevise den påstanden.
I et styrevedtak i Manchester United, datert den 17. september 2015, ble det bestemt at United skulle utbetale årlig aksjeutbytte til alle aksjonærer, både de med A-aksjer og Glazer-familien som råder over samtlige B-aksjer.
Årlig har i overkant av 20 millioner pund blitt utbetalt i utbytte, og rundt 87 millioner pund har havnet i lommene på den amerikanske eierfamilien.
Under normale omstendigheter er dette forståelig fra et forretningsmessig ståsted.
Kontroversielt, men forståelig.
Det som ikke er forståelig er at det også ble utbetalt 11,9 millioner pund i utbytte i 4. kvartal i dette regnskapsåret, altså perioden 1. april til 30. juni.
At det ble utbetalt et tilsvarende beløp i 3. kvartal kan forklares, eller unnskyldes, med at de færreste på det tidspunktet kunne ane rekkevidden av de enorme konsekvensene COVID-19 kunne få.
Men i 4. kvartal så man tegningen.
United-styret, dominert av Glazer-familien, visste at det ville bli tomme tribuner på Old Trafford i lang tid. De visste også at TV-inntektene ville bli kraftig redusert.
Men de visste også at det var mange United-fans som var stolte over klubbens barmhjertige innsats i vår. Vedtaket om å ikke permittere ansatte, og lønne de som ikke kunne jobbe på kampdager skal ha kommet fra Glazer-familien selv.
Glazer-familien har aldri vært populære eiere i United, og kommer heller aldri til å bli det. Men noe av kritikken som stilnet i vår, vil komme tilbake med full tyngde nå.
Annonse
Akkurat nå fremstår aksjeutbyttet i corona-tiden som det mest spektakulære selvmålet i United i 2020.
Fra et PR-messig ståsted er aksjeutbyttet en håpløs handling, men det spørs om Uniteds amerikanske eiere vil lytte til velmente råd. Listen over kontroversielle vedtak og handlinger er for lang til å la tvilen komme dem til gode.
Noen handlinger provoserer likevel mer enn andre, og timingen for dette aksjeutbyttet er så dårlig at det nesten ikke er til å fatte.
Det har blitt sagt at Glazer-familiens kunnskap om fotball er begrenset. Men ett uttrykk kjenner de garantert tid.
Selvmål!
Og akkurat nå fremstår aksjeutbyttet i corona-tiden som det mest spektakulære selvmålet i United i 2020.