– Sikrere enn noen gang før om at vi er på rett vei
Manchester Uniteds omsetning gikk marginalt ned sist regnskapsår, men Ed Woodward trekker frem Uniteds sterke forretningsmodell som gjorde det mulig å investere i dyre spillere i sommer.
Woodward roser både fansen og de ansatte for måten United har taklet koronapandemien på.
Nå spår den avtroppende United-sjefen at det er langt lysere tider i vente for Manchester United.
– Det har vært en spennende start på den nye sesongen på Old Trafford med fullsatte tribuner for første gang på nesten 18 måneder. Vi er svært glade for å ha Cristiano Ronaldo tilbake i klubben og sammen med Raphaël Varane, Jadon Sancho og Tom Heaton har vi forsterket førstelaget for å kunne fortsette med de fremskrittene laget har gjort under Ole. Å bygge stallen er et arbeid som pågår kontinuerlig, men vi er sikrere enn noen gang før om at vi er på rett vei, sier Woodward.
– Dette var kjøp som var mulig å gjennomføre takket være vår sterke forretningsmodell som støttes at solide kommersielle inntekter. Alle som er tilknyttet Manchester United kan være stolte over den soliditeten og utholdenheten vi har vist i en krevende tid under pandemien og vi ser frem til resten av sesongen med stor optimisme, sier Woodward.
Annonse
De viktigste nøkkeltallene fra Uniteds årsregnskap:
Manchester United PLC
2021
2020
Endring %
Omsetning
494.1
509,0
– 2.9%
Kommersielle inntekter
232.2
279,0
– 16,8%
TV-rettigheter
254.8
140,2
81,7%
Inntekter fra kampdag
7.1
89,8
-92,1 %
Nettogjeld
419.5
474,1
-11,5%
Verdt å legge merke til:
United havner under 500 millioner pund i omsetning for første gang siden 2014/15-sesongen, men dette har vært et helt unikt år.
Uniteds nettogjeld er redusert med 11,5 prosent fra 474,1 til 419,5 millioner pund. Dette skyldes i all hovedsak at Uniteds kontantbeholdning har økt fra 51,5 til 110,7 millioner pund sammenlignet med tilsvarende periode i 2020. Økningen i kontantbeholdningen forklares først og fremst med at United har hentet ut 60 millioner pund fra en kredittordning klubben har.
United brukte 138,2 millioner pund på spillerkjøp sammenlignet med 220,6 sist sesong. Dette er utgifter som ikke først og fremst knytter seg til det siste overgangsvinduet, men som er et resultat av investeringer i nye spillere gjort over flere sesonger.
Driftsresultatet for de siste 12 månedene viser et underskudd på 36,9 millioner pund.
Uniteds lønnsutgifter var på 322,6 millioner pund siste regnskapsår. Det er en økning på 38,6 millioner som følge av bonuser i spillernes kontrakter som aktiveres når klubben kvalifiserer seg for Champions League.
Uniteds lønnsutgifter er nå på 65.3 prosent av omsetningen, og dette er betydelig høyere enn normalen på rundt 50 prosent. Denne prosentandelen vil imidlertid bli redusert når de samme regnskapstallene legges frem neste år.
Champions League-spill forblir nøkkelen
Akkurat som forrige regnskap bærer Manchester Uniteds årsresultat for 2020/21-sesongen (1. juli 2020 – til 30. juni 2021) fremdeles preg av COVID-19.
Men denne gangen er det andre inntektskilder som blir rammet enn på samme tid i 2020.
Da var det TV-inntektene som sviktet, mens publikum først ble utestengt fra stadionanleggene i mars.
Denne gangen viser TV-inntektene, som ventet, et kraftig hopp, mens, praktisk talt, en hel sesong uten tilskuere (med unntak av den siste hjemmekampen mot Fulham) gjør at inntektene relatert til kampdager naturligvis er den inntektsposten der det største tapet kommer.
Annonse
Til tross for at inntektene er et godt stykke unna rekordåret 2018/19 på 627 millioner pund, markerer den ferske årsrapporten et viktig veiskille.
Nå er igjen fansen tilbake på stadion og det vil løfte inntektene til United betydelig.
På denne tiden neste år, vil Uniteds samlede omsetning trolig ligge an til å passere 600 millioner pund igjen, skjønt det endelige tallet vil avhenge mye av Uniteds innsats i Champions League.
Men årsregnskapet denne gangen markerer også et veiskille på et annet vis.
Dette er nemlig det siste årsresultatet som Ed Woodward legger frem som United-sjef. Han forlater klubben ved årsskiftet.
Selv om det ikke er klart hvem som blir erstatteren til Woodward, som har hatt jobben siden David Gill ga seg i 2013, er det mange som peker på Richard Arnold.
Arnold er i dag markedsdirektør i United og mannen bak de fleste av de store og lukrative sponsoravtalene klubben har sikret seg.
Annonse
Likheter, men også ulikheter
I regnskapsåret 2019/2020 fikk United en redusert omsetning på hele 118 millioner pund, og tett oppunder 100 millioner av dette kom fra reduserte TV-inntekter.
Det var et dramatisk tall, men samtidig ga det et litt skjevt bilde av virkeligheten.
På grunn av COVID-19 ble flere kamper spilt etter 30. juni 2020 (regnskapsårets avslutning) og ble derfor ikke tatt med. Dessuten ble TV-inntektene, både i Premier League og Europa League redusert etter at TV-selskapene fikk innvilget en betydelig rabatt som følge av de utsatte kampene.
Inntektene fra den utsatte sesongavslutningen kommer derfor som en «bonus» i inneværende sesong, men det er også en annen vesetlig grunn til at Uniteds TV-inntekter skyter i været.
I 2019/20-sesongen spilte United i Europa League, mens klubben sist sesong var tilbake i Champions League, og selv om det ble exit og degradering til Europa League etter gruppespillet, bidrar Champions League-spill til en vesetnlig økning av disse inntektene.
Fordelingen av utbetalingen fra UEFA for spill i europacupene er nemlig ca. 3,5 ganger høyere samlet sett i Champions League enn i Europa League.
Inntektstapet for ikke å nå Champions League kompenseres riktignok noe av lavere lønnskostnader ettersom spillerne mister betydelige bonuser ved ikke å kvalifisere seg til Champions League, men to år på rad uten Champions League-fotball hadde også medført en reduksjon på 30 prosent, eller 22,5 millioner pund, i den årlige avtalesummen fra Uniteds utstyrsleverandør adidas.
Inntektene som reddet fjoråret, er nå usikre
De kommersielle inntektene til United er relativt stabile, men viser en liten nedgang. Det er først og fremst fordi det er et svært vanskelig marked United nå opererer i for å hente inn nye og store sponsorkontrakter.
Ved fremleggelsen av årsresultatet i 2020, hadde de kommersielle inntektene faktisk gått noe opp og reddet langt på vei United fra et enda større tap enn de 118 millioner pundene som nedgangen fra 2019 viste.
Annonse
Men de fleste av kontraktene med sponsorer og kommersielle samarbeidspartnere ble inngått før pandemien, mens United nå skal fornye mange av dem i et vanskelig marked.
Den nye draktavtalen med TeamViewer, som ble inngått i regnskapsåret 2020/21 er også rundt ti millioner pund mindre enn den United hadde med Chevrolet/General Motors, men i sistnevnte avtale lå den også en avtale om å være Uniteds bilsponsor.
Hjemkomsten til Cristiano Ronaldo har gitt United en boost på flere områder.
Overgangen har gitt rekorder på sosiale medier og adidas har rett og slett trøbbel med å produsere nok drakter for å forsyne fansen som vil ha sine nye United-trøyen med Ronaldo 7.
Hvor stor effekten blir rent kommersielt er det imidlertid for tidlig å si noe sikkert om. De største avtalene kommer ofte som et resultat av lange forhandlinger og nitidige studier fra begge parter, og det vil ta tid før vi kjenner den hele og fulle Ronaldo-effekten.