Nettogjelden øker og Manchester United har tatt ut 60 millioner pund fra klubbens kredittordning. Likevel er det flere lyspunkter i regnskapet. Takket være Champions League har faktisk United en liten økning i omsetningen og totalbildet gjør at sommerens overgangsvindu kan bli litt bedre enn tidligere fryktet.
Ikke overraskende fortsetter coronapandemien å prege regnskapet til United, men takket være spill i Champions League har Uniteds omsetning faktisk gått marginalt opp.
Det ble klart da ledelsen i Manchester United la frem regnskapstallene for 2. kvartal (oktober – desember) sent torsdag kveld.
Til tross for en krevende tid er det optimisme å spore i United-ledelsen.
– Fremgangen til laget under Ole er åpenbar og våre akademilag og kvinnelaget bidrar også til optimismen vi kjenner på både på og utenfor banen, sier Uniteds administrative sjef Ed Woodward.
Annonse
Med tomme tribuner er selvsagt inntektene fra kampdager tilnærmet lik null.
Det store spenningsmomentet var derfor hvordan pandemien har fortsatt å påvirke Uniteds kommersielle inntekter og inntektene fra TV-rettighetene som kommer fra Premier League og fra UEFA gjennom spill i Champions League (Inntektene fra Europa League kommer først senere).
Dette er nøkkeltallene fra 2. kvartal
Manchester United PLC 2.kv
2020/21
2019/20
Endring %
Omsetning
172,8
168,4
2,6%
Kommersielle inntekter
62,6
70,6
– 11.3%
TV-rettigheter
108,7
64,7
68.0%
Inntekter fra kampdag
1,5
33,1
– 95.5%
Nettogjeld
455,5
391,3
16,4%
Alle tall er i millioner pund.
3. plassen i Premier League sist sesong sikret Manchester United en plass i gruppespillet i Champions League, men TV-inntektene fra både UEFA og Premier League har blitt hardt rammet av den pågående pandemien.
I 1. kvartal i inneværende regnskapsår økte riktignok Uniteds TV-inntekter, men det skyldtes hovedsaklig en forsinkelse i utbetalingen fra Premier League, og det faktum at United var tilbake i Champions League etter at United spilte i den mindre lukrative Europa League i 2019/20-sesongen.
I samme periode gikk Uniteds kommersielle inntekter ned med nesten 21 millioner pund, men bak tallene lå det en forklaring.
Manchester United gikk nemlig med på å utsette betalingsfristen for en rekke av klubbens mange sponsorer og kommersielle samarbeidspartnere.
Annonse
Et av spenningsmomentene da resultatene fra 2. kvartal ble lagt frem, var hvilke fremtidsutsikter United-ledelsen kunne komme med rundt de kommersielle inntektene.
Uniteds kommersielle inntekter gikk ned med drøye 11 prosent, men det var bedre enn ventet, og definitivt bedre enn fryktet.
To av de største sponsoravtalene til Manchester United er med Chevrolet og AON som sponser henholdsvis United-drakten og treningsutstyret til United.
Begge disse avtalene går ut etter inneværende sesong, selv om United har bekreftet at klubben høyst trolig også vil spille med Chevrolet på draktene første halvdel av neste sesong.
Lavere kontantbeholdning
De siste sesongene frem til for ett år siden da coronapandemien slo inn med full tyngde hadde Uniteds kontantbeholdning steget til et nivå som gjorde at nettogjelden på ingen måte var avskrekkende.
Tallene fra 1. kvartal viste imidlertid at Uniteds kontantbeholdning hadde blitt redusert med nesten 60 % til 58,9 millioner pund. Dermed steg Uniteds nettogjeld til 440,6 millioner pund.
Nå er nettogjelden på 455,5 millioner pund, men kanskje det mest interessante er at Uniteds kontantbeholdning er på 80,6 millioner pund. Det er ned med drøye 20 millioner pund fra samme periode sist sesong, men en gledelig økning på over 20 millioner pund fra 1. kvartal.
Annonse
Det er ingen tvil om at den reduserte kontantbeholdningen til United fikk konsekvenser for spillerkjøpene United var i stand til å gjøre sist sommer, og vil være i stand til å gjennomføre denne sommeren.
En mager trøst er det at praktisk talt samtlige klubber i Europa er i samme situasjon.
Vekst i sosiale medier
Fremleggelsen av Uniteds kvartalsresultater vil være interessant for fotballsupportere av andre lag også, for i motsetning til de fleste lag som kun presenterer sine årsregnskaper, rapporterer United kvartalsresultatene både til New York-børsen og for offentligheten, og tallene vil gi en god pekepinn på hva andre lag har i vente, særlig med reduserte TV-inntekter fra Premier League.
Markedssjef Richard Arnold la også stor vekt på Uniteds popularitet på sosiale medier og ikke minst at det er flere brukere av Uniteds mobil app enn noen gang tidligere.
Et annet gledelig moment er at kvinnelagets Instagram-konto nå har flere følgere enn hele ni Premier League-klubber!
I oversikten under finner du regnskapstallene for forrige regnskapsår fra 2019/20-sesongen (1. juli til 30. juni), men det er verdt å legge merke til at i disse tallene har coronapandemien kun hatt effekt fra mars og til juni.